Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse tomatentelers voeren actie tegen Marokkaanse cherrytomaten in supermarkten

Tomatentelers, die lid zijn van Légumes de France, voerden op vrijdag 26 april een actie uit. Ze plaatsten etiketten op Marokkaanse tomaten in verschillende supermarkten in het hele land. Het doel? De grote invoer van Marokkaanse cherrytomaten tijdens het Franse oogstseizoen aan de kaak stellen, aandacht vragen voor de douanebarrières die niet gelden onder het landbouwakkoord tussen de EU en Marokko, en tot slot de aandacht vestigen op de onduidelijke oorsprongsetikettering in de schappen.



Massale invoer 12 maanden per jaar
"Tussen 2014 en 2023 is de hoeveelheid Marokkaanse tomaten die in de EU werd geïmporteerd gestegen van 345.000 ton naar bijna 492.000 ton, een toename van meer dan 40%. De Marokkaanse tomatenteelt, die traditioneel gericht was op ronde tomaten, heeft zich gespecialiseerd in cherrytomaten die het hele jaar door worden geteeld en voornamelijk worden geëxporteerd. Hoewel de totale hoeveelheid geëxporteerde tomaten naar Europa in 2023 is afgenomen, geldt dit niet voor cherrytomaten. Het aandeel blijft groeien en deze tomaten blijven tijdens het hoogtepunt van het Franse teeltseizoen (april tot oktober) in de Franse winkels liggen. De Franse cherrytomatenteelt is momenteel groot genoeg om aan de vraag van consumenten te voldoen, maar stuit op de bewuste keuze van supermarktketens om over te schakelen van Franse naar Marokkaanse tomaten," legt het AOPn Tomates et Concombres de France uit.

Arbeidskosten "onmogelijk om mee te concurreren"
Een belangrijk concurrentievoordeel voor Marokkaanse producenten? Arbeidskosten die veel lager zijn dan die van Franse telers en producenten, en dus vrijwel onmogelijk om mee te concurreren: "Het bruto uurloon dat aan de werkgever in rekening wordt gebracht is €0,98/uur in Marokko, vergeleken met €13,77/uur in Frankrijk."



Vrijwel onbestaande douanebarrières
"Volgens de overeenkomst tussen de EU en Marokko (2012) is de Marokkaanse export onderworpen aan: een tariefcontingent met nultarief van 285.000 ton, maandelijks verdeeld van 1 oktober tot 31 mei; dit is een toename van het jaarlijkse contingent van 185.000 ton volgens de vorige overeenkomst; een tariefverlaging ad valorem van 60% van juni tot september zonder beperking; een conventionele invoerprijs van €0,461/kg van 1 oktober tot 31 mei - een invoerprijs die dateert uit 2000 en niet eens is geïndexeerd voor inflatie."

"Sinds 2014 is de methode voor het berekenen van de invoerprijs gebaseerd op de forfaitaire invoerwaarde (FIV). Deze methode houdt geen rekening met de variëteitenevolutie van de Marokkaanse tomatenimport en het nu zeer grote aanbod van cherrytomaten, die producten met een hoge toegevoegde waarde zijn. De methode voor de berekening van de IFV, het ontbreken van een herziening van de conventionele invoerprijs en de verlagingen of het ontbreken van douanerechten op grote volumes, komen in feite neer op het vrijwel geheel ontbreken van douanebarrières tussen Marokko en Europa en het ontbreken van bescherming van de Europese markt, ondanks het bestaan van een 'vrijwaringsclausule' in de vrijhandelsovereenkomst tussen de EU en Marokko. Het is dus hoog tijd om de overeenkomsten tussen de EU en Marokko te herzien, zodat Franse producenten tijdens hun productieperiode (april-oktober) niet langer worden blootgesteld aan buitensporige concurrentie."



Oproep tot meer zichtbare etikettering
Franse tomatentelers roepen Franse supermarkten en hypermarkten op om "waar Franse producten verkrijgbaar zijn, consumenten alleen Franse tomaten aan te bieden". Deze bewustwordingscampagne is ook gericht op de Franse en Europese overheden. De telers herhalen hun verzoek om een beter zichtbare etikettering voor Franse consumenten, waarbij zij pleiten voor:

  • De vlag van het teeltland die minstens 15 mm hoog moet worden afgedrukt, en in de onmiddellijke nabijheid van de vlag de geschreven oorsprongsaanduiding in de lettergrootte die is vastgesteld in de huidige verordening betreffende consumenteninformatie.
  • De oorsprongsaanduiding van het product die moet worden aangebracht op de bovenkant van de verpakking van het product (de kant die het best zichtbaar is in het schap).
  • De vermelding van de plaats en het land waar het product is verpakt in een lettergrootte die kleiner is dan die van het land van oorsprong.
  • Tot slot, de invoering van de verplichting om de oorsprong van groenten en fruit aan de consument te vermelden, inclusief in grootkeukens, zoals voorgesteld in het wetsontwerp over landbouwsoevereiniteit en de vernieuwing van generaties landbouwers.

Voor meer informatie:
AOPn Tomates et concombres de France
tomates-de-france.com
contact@tomatesconcombres.fr