Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Xavier Meijers, Eussifruit:

“Verschuiving van het ‘vuile’ naar het geschoonde product”

Tholen - "Door het personeelstekort in de horeca en in productiebedrijven wordt er steeds meer voorbewerkt product gevraagd," zegt Xavier Meijers, eigenaar van Eussifruit, dat zich naast de handel in groenten en fruit bezighoudt met gesneden AGF. Xavier ziet dat die groeiende markt voor gesneden producten, een verschuiving is van de activiteiten binnen zijn bedrijf. "Klanten laten steeds vaker het vuile product liggen en kiezen voor de geschoonde, de behandelde of de voorgesneden variant."

Daarnaast ziet Xavier dat de focus op een meer plantaardig dieet kansen biedt voor de afzet van groenten en fruit. Toch vraagt hij zich af of het een trend is of een ontwikkeling die doorzet. Hoewel de groothandelaar ziet dat plantaardig als gezonder wordt beschouwd, is hij ervan overtuigd dat alle bouwstoffen nodig zijn in een gezonde levenswijze, in beperkte mate ook dierlijke. Daarbij ziet Xavier balans en variatie als een belangrijk uitgangspunt. "Daardoor is er sowieso meer ruimte voor groenten en fruit."

Weinig beweging in assortiment
Het grootste deel van de voorbewerkte producten van Eussifruit wordt bij de horeca afgezet. Xavier ziet daarbij dat er qua assortiment veel bij het oude blijft. "Er is weinig ruimte voor de koks om te vernieuwen. Daardoor wordt vaak het bekende programma gedraaid en wordt er voornamelijk gevraagd naar de vertrouwde producten. Er komen weinig nieuwe ideeën naar boven. In de gemengde groenten, bijvoorbeeld voor wok- of roerbakgerechten of gemengde sla, wisselt de samenstelling van de mix weleens, maar over het algemeen blijft het assortiment hetzelfde."

De aanleiding van een wijziging van een mix kan naast de wens van de klant, ook de beschikbaarheid of prijs van één van de bestanddelen zijn, geeft Xavier aan. "Als een component erg duur wordt, informeren we de klant dat we ofwel een prijsverhoging moeten doorvoeren ofwel een ander product moeten gebruiken, maar dat doen we alleen in het uiterste geval."

Efficiëntie
Het is één van de redenen dat efficiëntie een belangrijk aspect is tijdens het snijden van groenten, geeft Xavier aan. "De uitdaging is om de producten zo efficiënt mogelijk en met zo min mogelijk afval en snijverlies te versnijden. Dat doen we onder meer door bestellingen zo veel mogelijk te clusteren, zodat er zo min mogelijk charges in het snijden van een product nodig zijn." Een ander aspect waarvan hij ziet dat het een rol speelt, is de rijpheid van de te bewerken producten. "Een product wat te rijp is, is niet te snijden en heeft een kortere houdbaarheid en een product wat niet rijp is, smaakt niet. Dus dat is een factor die we goed in de gaten houden bij het inkopen."

Overigens verwacht Xavier wel dat innovatie nog een bijdrage aan meer efficiëntie zal kunnen leveren. "Er valt nog veel te innoveren, specifiek voor bedrijven zoals het onze die flexibel ingericht moeten zijn, om op korte tijd veel kleinere charges te kunnen verwerken." De groothandelaar ziet dat die flexibiliteit belangrijk is voor Eussifruit als regionale onderneming. Het in Kerkrade gevestigde bedrijf opereert in een straal van 100 kilometer, waardoor naast Nederlandse klanten, ook Belgische en Duitse klanten worden beleverd. Xavier geeft aan dat klanten in ieder land zo hun specifieke behoeften hebben, waardoor snel schakelen bij de verwerking van AGF belangrijk is. "Door flexibiliteit bij de productie, kunnen wij het passende antwoord bieden voor onze regionale klanten."

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Eussifruit
Spekhofstraat 6-8
6466 LZ Kerkrade
Tel: 045 523 4261
info@eussifruit.eu
www.eussifruit.eu