Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Asia Fruit Logistica afgelopen: standhouders tevreden

Tholen - Vandaag vormde de derde en laatste dag van Asia Fruit Logistica in Hong Kong. Na twee jaar van slecht weer kan de organisatie opgelucht ademhalen, nu deze editie zonder regen of tyfoons is verlopen. Het was simpelweg warm en vochtig in de stad. Op deze laatste beursdag was het rustiger, wat exposanten de kans gaf om rond te kijken en elkaars stands te bezoeken. Over het algemeen heerst het gevoel dat het aantal bezoekers dit jaar lager was dan bij voorgaande edities. Toch waren exposanten tevreden met de kwaliteit van de bezoekers en de ontmoetingen die ze hadden.

Succesvol voor Nederlanders en Belgen
Nederlandse en Belgische exposanten spreken over het algemeen toch over een uiterst succesvolle beurs. Voor EXSA was AFL een goed moment om in te checken met hun leveranciers, zo gaven ze aan. Ze staan niet ieder jaar op de beurs, maar als ze er zijn, is er genoeg te zien. Zo zagen ze dat er op de lokale markt nog enorm veel plastic gebruikt wordt in vergelijking met de Europese markt.

© Mitrofresh

Over de druivenmarkt klinken echter wat zorgen wat betreft consumptie. "Over het algemeen is de kwaliteit van lokale druiven enorm hoog, met zeer grote maten. Ook Noord-Amerika en Oceanië zitten aan de bovenkant van de markt, wat betekent dat de verwachtingen van de Zuid-Afrikaanse druiven ook enorm hoog zal zijn zodra dat seizoen weer van start gaat." Wel zijn er dus geluiden/zorgen dat de consumptie zakt. Als redenen worden de economie en de tarieven van de Amerikaanse president Trump genoemd in de wandelgangen, maar of dat echt waar is, durven ze bij EXSA niet te zeggen. Wel is het een feit dat deze lagere consumptie de groei van de markt tegenhoudt.

Greefa zag vooral veel Australiërs, Nieuw-Zeelanders, Egyptenaren en Zuid-Afrikanen langskomen op de stand, waardoor het een succesvolle beurs is geweest voor ze. Daarnaast gaf Jan van Kessel van BG Door International dat het een topbeurs is geweest tot dusver. "Het is zo druk geweest dat ik nauwelijks rond heb kunnen lopen. Of dit leidt tot meer offertes is altijd maar de vraag, maar we zijn toch zeer positief over de plaatsing van het Nederlandse paviljoen. Al vinden de mensen je uiteindelijk toch wel."

© Ning Fan | GroentenNieuws.nl

BelOrta heeft een groot deel van haar groentenassortiment meegenomen naar Hong Kong, waarvan veel al richting de Zuidoost-Aziatische markt gaat. Er is echter nog veel potentieel, zo geven ze aan, gezien het feit dat er meer en meer producten worden toegelaten in deze regio.

Bijzondere fruitsoorten
China had de grootste aanwezigheid op het evenement, met een binnenlandse landbouwsector die zich in een snel tempo ontwikkelt. Wat vooral opviel bij de Chinese exposanten, waren de nieuwe, opvallend fraaie fruitsoorten die zij naast traditionele variëteiten aanboden. Voorbeelden hiervan zijn watermeloenen met een gele schil en appelen met aardbeismaak. Deze bijzondere fruitsoorten trokken veel belangstelling van internationale bezoekers.

© Ning Fan | GroentenNieuws.nl
Gele watermeloenen

Verpakkingen met traditionele Chinese elementen
Ook in verpakkingen vinden er veranderingen plaats. Een aantal jaar geleden waren premium fruitdozen bijzonder populair, vooral voor binnenlands fruit van hoge kwaliteit. Echter, er lijkt een marktverschuiving te zijn waarbij de interesse in uitgebreide geschenkdozen afneemt en consumenten nu meer praktische en minimalistische verpakkingen verkiezen. Bedrijven richten zich meer op het ontwerp van het productimago om klanten aan te trekken en verwerken traditionele Chinese elementen in het ontwerp, zoals personages in oude kostuums. Met het tonen van de charme van de traditionele cultuur hopen Chinese exporteurs de aandacht van buitenlandse klanten te trekken.

© Ning Fan | GroentenNieuws.nl
Chinese kunst verwerkt in productontwerp.

© Ning Fan | GroentenNieuws.nl
Ontwerp van een verpakking met een reeks wereldberoemde schilderijen in kattenstijl.

Groeiende mogelijkheden voor Noord-Amerikaanse export
Exposanten uit Noord-Amerika zijn het erover eens dat de focus op verpakkingen afneemt, vooral voor groenten en fruit die in bulk worden ingekocht. Retailers hebben echter een voorkeur voor het voorverpakken van gemaksproducten zoals granaatappelen. Granaatappelen zijn momenteel populair in Azië, vooral onder consumenten in Korea en Japan. "Dit komt door de verpakking, die het consumeren van de pitten erg makkelijk maakt," vertelde een Amerikaanse exposant. Californische blauwe bessen zijn ook een gewild product in Azië, met Taiwan en Japan als belangrijkste afzetmarkten. De sector hoopt ook de Zuidoost-Aziatische markt te ontwikkelen, met een focus op landen als Singapore, Maleisië, Thailand en Indonesië.

© Nick Peters | GroentenNieuws.nl
Todd Sanders van de California Blueberry Commission

Uitbreidingspotentieel voor Brazilië
De recente opening van de Chinese markt voor Braziliaanse druiven en de vergaande onderhandelingen voor citroenen zijn voorbeelden van het exportpotentieel van Brazilië. Brazilië hoopt op de toegang tot meer Aziatische markten voor hun fruit. Naast druiven en citroenen richt het land zich ook op de export van mango's en meloenen.

© Diana Sajami | GroentenNieuws.nl
Team van Abrafrutas Brazilië

Voor Chili is de Aziatische markt in termen van waarde en volume de belangrijkste bestemming, en hetzelfde geldt voor bananen uit Ecuador. Het land heeft onlangs een strategische economische samenwerkingsovereenkomst getekend met Zuid-Korea, wat een belangrijke kans biedt om de handelsrelaties te versterken en mogelijk de toegang tot een van de meest dynamische markten in Azië uit te breiden. Vanuit Mexico worden avocado's al geëxporteerd naar de Aziatische markt, voornamelijk naar Japan en China. Mexico wil zijn aanwezigheid in China vergroten en werkt eraan om aan de vereiste normen te voldoen.

© Diana Sajami | GroentenNieuws.nl
Marianela Ubilla van Agzulasa uit Ecuador

Appelen zijn belangrijk exportproduct voor Italië
Met ongeveer 20 exposanten was Italië een van de grotere Europese exposanten, voornamelijk in machines. Voor Italië is Hongkong een belangrijk toegangspunt tot de Aziatische markt, vooral naar China. De stad heeft veel verbindingen met Europa en er is geen taalbarrière, wat handel vergemakkelijkt. Appels zijn een van de belangrijkste exportproducten naar Azië. Een Italiaanse exposant introduceerde een nieuw appelras. Hun opslagfaciliteiten bevinden zich in het hart van de Dolomieten, waarbij het fruit per kabelbaan van de verwerkingsfaciliteit naar de opslag wordt vervoerd.

© Youness Bensaid | GroentenNieuws.nl
Appels uit Italië

Maandag volgt de volledige fotoreportage van de Asia Fruit Logistica 2025.

Gerelateerde artikelen → Zie meer