Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse Gariguette aardbeienseizoen loopt vlot

De Gariguette, een vroeg aardbeienras dat traditioneel het startschot geeft voor het Franse seizoen, heeft inmiddels de eerste oogstpiek bereikt. Vivien Bouthier en Guillaume Baraille van France Food, blikken terug op een veelbelovende start van het seizoen.

© France Food

7.000 ton Franse aardbeien verwacht in 2025
Voor dit seizoen mikt France Food, specialist in aardbeien en zachtfruit, op een opbrengst van zo'n 7.000 ton Franse aardbeien, allemaal geoogst in de regio rond Aiguillon. Op dit moment zit de Gariguette halverwege het seizoen. "De eerste piek is achter de rug. De volumes nemen tijdelijk af, maar trekken in mei weer aan voor een tweede golf."

"We zijn het seizoen goed voorbereid gestart, wat resulteerde in meer vruchtzetting dan vorig jaar", zegt Bouthier. "De weersomstandigheden werkten mee: een bewolkte herfst zorgde ervoor dat de planten eerder in rust gingen, de winter was koud – gunstig voor aardbeien – en het voorjaar zacht. Dat alles samen heeft gezorgd voor een mooie, gelijkmatige oogst met goede volumes en uitstekende kwaliteit."

© France Food

Onzekerheid omtrent ronde rassen
Hoewel het er voor de Gariguette rooskleurig uitziet, blijft het nog afwachten hoe de ronde aardbeien het gaan doen. "De start van dat segment liep wat vertraging op", aldus Bouthier. "De volumes beginnen toe te nemen, maar of het seizoen net zo gunstig uitpakt als bij de Gariguette, is nog koffiedik kijken. Veel hangt af van wanneer de oogstpieken vallen. Het weer is grillig, want warme, zonnige dagen wisselen af met kou en grauwheid. Voorlopig profiteren de ronde rassen nog mee van het gunstige weer van de afgelopen maanden, maar alles zal afhangen van hoe snel de zon zich echt laat zien."

Minder Spaanse concurrentie
Ook op de markt gaan de zaken voorspoedig. "De aardbei heeft sowieso altijd een streepje voor bij de start van het Franse fruitseizoen. Het is de eerste fruitsoort die echt het voorjaar inluidt, en dat maakt haar speciaal", zegt Guillaume Baraille. "Wat zo'n seizoen soms moeilijk maakt, is buitenlandse concurrentie. Maar dit jaar bleef Spanje achter, zowel qua volume als kwaliteit. Daardoor kreeg de Franse aardbei de ruimte die ze verdient. De afzet loopt soepel en de vraag was meteen goed. Rond Pasen zagen we zelfs een versnelling in de verkoop. Het hele seizoen loopt tot nu toe logisch en consistent."

© France Food

Eerlijke prijs cruciaal voor de sector
Ook de prijsvorming stemt hoopvol. Baraille noemt de prijzen "evenwichtig" en wijst erop dat de handel en de retail sinds de coronacrisis meer oog hebben voor de werkelijke teeltkosten. "In 2023 kwam er eindelijk een kentering: de verkoopprijzen werden aangepast aan de realiteit van de teeltkosten. Een noodzakelijke stap om de Franse aardbeienteelt in stand te houden. De boerenprotesten in Parijs hebben daar ook zeker aan bijgedragen, zeker nu energieprijzen fors zijn gestegen."

Toch blijft waakzaamheid geboden. "De huidige prijzen moeten behouden blijven", benadrukt Bouthier. "De teelt van aardbeien vraagt vandaag de dag om grote investeringen. Als afzetorganisatie is het aan ons om te zorgen voor een stabiel evenwicht tussen teler en retailer. Dat is ook de reden waarom we zo hard groeien: onze volumes zijn in drie jaar verdubbeld, zonder dat we telers zijn kwijtgeraakt."

Communicatie speelt sleutelrol
Tot slot is ook de consument belangrijk in dit verhaal. "Er is geen daling in de consumptie geweest, wat laat zien dat de consument de hogere prijzen begrijpt en bereid is te betalen voor kwaliteit", zegt Baraille. "Goede communicatie speelt daarin een sleutelrol. Vorig jaar dreigde er een crisis toen de piek van de Gariguette op een ongunstig moment viel. Maar door stevige voorlichting vanuit de telersorganisaties en het inzetten op de Franse herkomst in de supermarkten, bleven de consumenten trouw. Dankzij die gezamenlijke inspanning hebben we het seizoen uiteindelijk goed kunnen afsluiten."

Voor meer informatie:
Elise Philippot
France Food
Tel: +33 (0)1 56 34 00 03