Met een omzetgroei van 8,4 procent in de eerste twee maanden van 2025 doet groente uit de diepvries het een stuk beter dan verse groenten die een groei van 4,4 noteren. Dat blijkt uit recente cijfers van marktonderzoeksbureau Circana, zoals gerapporteerd door Distrifood. Dit past in een bredere trend waarbij diepvries als geheel met 6,1 procent groeide, tegenover 2,8 procent voor verse producten.
© Ppy2010ha | DreamstimeDe opmars van diepvries wordt mede gedreven door inflatie en de zoektocht van consumenten naar betaalbare alternatieven. Vooral private labels profiteren hiervan, met een stijgend omzetaandeel van 34,3 procent. Ondanks dat het volume van verse producten licht toenam (+2,9 procent), verliest de sector marktaandeel aan diepvries en dat blijft zo volgens Circana. "De kwaliteit van diepvries is goed en het is over het algemeen voordeliger dan vers. Diepvries heeft het tij mee. Dat is zo en dat blijft zo. De klant zal niet meer zo snel terugkeren naar vers," aldus Rini Emonds, retailconsultant bij Circana.
Een andere opvallende trend die de expert constateert is de terugval van de promotiedruk die voor het eerst in vier jaar is gedaald. Juist in het begin van het jaar zetten supermarkten in op promoties. Wellicht dat supermarkten even gas terug hebben genomen om hun marges op peil te houden, is zijn gedachte.
Bron: Distrifood