Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Verpakkingsmarkt ontwikkelt zich razendsnel"

De stijging van de verkoop van biologisch fruit heeft bijgedragen aan de snelle ontwikkeling van de verpakkingsmarkten, aldus Adam Sikorski, verkoopmanager van het Poolse verpakkingsbedrijf SoFruPak: "Vanuit mijn perspectief, als producent van milieuvriendelijke kartonnen verpakkingen, zie ik de verpakkingsmarkt zich bijzonder snel ontwikkelen. Dit komt door verschillende factoren: de groeiende vraag naar biologisch fruit en de zoektocht naar duurzame verpakkingen voor deze producten, het toenemende consumentenbewustzijn, de wens om plasticverbruik in het milieu te verminderen, en de behoefte van fruittelers om zich te onderscheiden op het winkelschap."

© SoFruPak

Sikorski merkt een aanzienlijke verschuiving op in de manier waarop supermarkten kijken naar kartonnen verpakkingen. "Drie, of zelfs maar twee jaar geleden, zagen we nog veel verpakkingen met uitgesneden gaten in het deksel en aan de zijkanten. Onze inkopers waren toen vooral gericht op lage prijzen om het kostenverschil met plastic alternatieven te minimaliseren. Dit leidde tot kartonnen verpakkingen van lage kwaliteit, vaak gerecycled karton. Dit begon de markt voor ons te schaden, aangezien de feedback overwegend negatief was: slechte zichtbaarheid van het product en onvoldoende bescherming voor het fruit. De verpakking vervormde snel en was niet bestand tegen de koudeketen. Als gevolg hiervan daalde de verkoop van fruit in winkels die op deze manier verpakt waren, vergeleken met de plastic alternatieven. Supermarkten en fruittelers bevonden zich in een impasse en gingen op zoek naar een oplossing."

Volgens Sikorski introduceerde SoFruPak daarop alternatieve verpakkingsoplossingen: "Onze alternatieven bestonden uit verpakkingen met vensters van cellulosefolie, gemaakt van hoogwaardig karton en kraftpapier aan beide zijden van het golfkarton. Grote vensters in het deksel en de zijkanten zorgen ervoor dat het fruit binnenin uitstekend zichtbaar is. Daarnaast zorgen de vele ventilatiegaten voor een betere luchtcirculatie en koeling tijdens de gehele logistieke cyclus."

© SoFruPak

De markt voor kartonnen verpakkingen heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt. Sikorski is van mening dat SoFruPak echte waarde heeft toegevoegd met hun verpakkingen en zelfs heeft bijgedragen aan een snellere verkoop van zachtfruit. "Sinds 2022 zien we een aanzienlijke stijging in de verkoop, nu ook buiten de EU. Ons succes komt door het gebruik van hoogwaardige materialen, uitstekende zichtbaarheid van het product en de bescherming van onze ontwerpen binnen de EU. We hebben fruitverkopers geleerd dat het kleine prijsverschil tussen karton en plastic op lange termijn niet relevant is, want zachtfruit moet snel verkocht worden – en onze verpakkingen helpen daarbij, vaak tegen een betere prijs."

Sikorski voegt toe dat het bedrijf heeft geïnvesteerd om aan de groeiende vraag te voldoen: "We hebben extra machines aangeschaft om de productie te versnellen, met doorlooptijden van slechts twee weken. Daarnaast hebben we het SoFruPak-logo in de VS geregistreerd en breiden we onze ontwerpbescherming daar uit, met plannen om hetzelfde in Australië te doen. We bereiden ons voor op verdere investeringen voor de ontwikkeling van onze volgende innovatieve verpakkingsoplossingen."

© SoFruPak

Gezien de veranderingen in de Europese regelgeving, blijft SoFruPak actief innoveren met nieuwe verpakkingsoplossingen, zegt Sikorski: "We bereiden ons voor op de komende EU-regelgeving, zoals de PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), die gericht is op het verminderen van plasticgebruik. Dit doen we niet alleen door onze productiecapaciteit uit te breiden, maar ook door duurzame alternatieven te ontwikkelen. Zo werken we momenteel aan innovatieve verpakkingen met permanente sluitingen als alternatief voor de traditionele 'topseal'-modellen."

"Daarnaast werken we samen met een IT-partner aan slimme verpakkingsoplossingen die NFC-chiptechnologie bevatten. In de tweede helft van het jaar beginnen we met testen van verpakkingen met een Digitaal Product Paspoort (DPP). Consumenten kunnen hiermee de hele logistieke cyclus van het fruit volgen, van de plantage tot het winkelschap."

"Dit zal consumenten helpen bewustere aankoopbeslissingen te nemen, betere recycling te ondersteunen en de transparantie over de milieu-impact te vergroten. Ze kunnen ook meer duurzame producten eisen van telers en supermarkten."

"Tegelijkertijd krijgen supermarkten een krachtig hulpmiddel om elke fase van de keten te monitoren, van oogst tot schap, wat het beheer van hulpbronnen zal verbeteren en verliezen zal verminderen. Bovendien kan het IT-systeem de CO₂-voetafdruk berekenen, iets wat binnenkort verplicht zal zijn voor supermarkten en hun leveranciers. De verpakkingssector staat aan de vooravond van grote veranderingen, die nu nog maar door weinigen worden herkend. Maar SoFruPak is klaar voor de toekomst," concludeert Sikorski.

Voor meer informatie:
Adam Sikorski
Sofrupak
Tel: +48 725 591 457
sofrupak@sofrupak.com
www.sofrupak.com