© La Cupa Società Cooperativa Agricola
"We zitten midden in een herstructurering van ons bedrijf", vertelt Gianluca Manfredi, voorzitter van de coöperatie La Cupa uit de Zuid-Italiaanse regio Apulië. "Het doel is om de productiecapaciteit uit te breiden, nu we er nieuwe klanten bij hebben gekregen." De voorraden van verwerkte tomaten zijn inmiddels op, op een beetje passata na. "Maar zelfs dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn om de vraag tot augustus te dekken", aldus Manfredi.
La Cupa is gespecialiseerd in ambachtelijke tomatenproducten zoals sauzen en passata. Maar het paradepaardje is de zongedroogde tomaat, ook in semi-gedroogde variant, waarbij een deel van het natuurlijke vocht behouden blijft.
Op zo'n 100 hectare eigen grond teelt de coöperatie al meer dan veertig jaar verschillende soorten groenten. Alles wordt verwerkt tot conserven, crèmes, ingelegde groenten, producten op olie en gedroogde groentemixen.
In de fabriek zijn twee productielijnen actief: één voor ingelegde groenten in olie, en één voor olijven. De ster van het assortiment blijft de langwerpige tomaat, die op natuurlijke wijze in de zon wordt gedroogd op speciale droogrekken van in totaal 18.000 m². Ook andere gedroogde groenten maken deel uit van het assortiment.
© La Cupa Soc. Coop. Agr.
"Door de kou en regen zijn we laat begonnen met het uitplanten van de tomaten", zegt Manfredi. "Vorige week pas zijn we gestart. We hopen dat het weer meewerkt, want de teeltcycli worden steeds meer beïnvloed door het klimaat."
Intussen draait de verwerking van artisjokken op volle toeren. Het gaat vooral om de Brindisino artisjok, een veelzijdige variëteit die sinds 2011 een Europese BGA-status heeft. Die garandeert herkomst, kwaliteit en traceerbaarheid.
© La Cupa Soc. Coop. Agr.
Tot de best verkopende producten behoren typische streekgerechten uit Salento, zoals gevulde groentehapjes met een mix van tien soorten groenten en pittige, gevulde pepertjes. Daarnaast biedt het assortiment onder meer crèmes van olijven, artisjokken en tomaat, en passata van rode en gele langwerpige tomaten uit Apulië.
© La Cupa Società Cooperativa Agricola
© La Cupa Soc. Coop. Agr.
"Onze producten bieden veel kwaliteit voor hun prijs, ook al zitten we in het hogere segment", legt commercieel directeur Luigi Giangreco uit. Hij is verantwoordelijk voor de halffabricaten en de afzet richting de retail. "Het was niet makkelijk om in de schappen van de supermarkt te komen, maar dankzij investeringen in communicatie herkennen consumenten ons merk nu steeds beter. Ze kiezen bewust voor onze producten, omdat ze de kwaliteit waarderen."
Die consumentenvraag heeft ertoe geleid dat supermarkten ons nu vaker verkiezen boven producten uit het middensegment. "We zijn tevreden over de resultaten. Ondanks de algemene daling van de consumptie, is onze afzet via de retail toch met 30% gegroeid."
© Freshplaza
De producten worden verkocht via speciaalzaken, horeca, kleine supermarktketens en online. Een belangrijk deel van de omzet komt uit private label producten, zowel in Italië als in het buitenland: onder andere Duitsland, Frankrijk, het VK, Zwitserland, Slowakije, Tsjechië en Oostenrijk.
Met de opening van de nieuwe fabriek wil La Cupa vooral de buitenlandse omzet verhogen en het aanbod kant-en-klare sauzen uitbreiden, met smaken die passen bij de mediterrane keuken.
Voor meer informatie:
Gianluca Manfredi La Cupa Società Cooperativa Agricola
Via Supersano, 120
73020 Scorrano (LE) – Italië
Tel: +39 (0)836 460630
Tel: +39 320 856 2927
commerciale@cooperativalacupa.it
www.cooperativalacupa.it