Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q1

"Discounters stomen door, prijs is al wat de klok slaat"

"Prijsgeoriënteerde formules blijven winnen. Zij winnen niet alleen marktaandeel maar ook een steeds grotere groep klanten besteedt meer dan de helft van de supermarkteuro bij (soft) discounters (en worden daarmee dus primaire klant). ALDI Nederland is hierbij als de grote kampioen van het eerste kwartaal aan te wijzen", stelt Marco Maatman op basis van de Hiiper Supermarkt Kartaalmonitor Q1.

In de kwartaalmonitor over Q1 2025 van Hiiper is de brede foodmarkt inzichtelijk gemaakt, niet alleen alle supermarkten maar ook partijen zoals bijvoorbeeld Flink, Hellofresh, Ekoplaza en Picnic. De aanhoudende inflatie op boodschappen, in maart 3,9% op jaarbasis (gekeken naar voeding & non-alcoholische dranken), en de geopolitieke onrust, zorgen voor een verdere daling in het consumentenvertrouwen. Dit heeft impact op de manier waarop consumenten boodschappen doen en vooral ook waar.

Joep Smeets, Managing Director Hiiper stelt: "De aanhoudende inflatie en het verdwijnen van tabak uit de supermarkt triggert consumenten om andere keuzes te maken. Met relatief grote verschuivingen in de markt als gevolg. Zo kiezen consumenten vaker voor een huismerk, maar weten ze vooral ook vaker de weg naar discounters te vinden, om zo de impact op de huishoudportemonnee te beperken. Discounters groeien daarbij niet alleen in marktaandeel maar ook in loyaliteit. Dat twee van de grote service formules het lek nog niet helemaal boven hebben, draagt hier ongetwijfeld aan bij."

Klik hier voor de Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q1

Voor meer informatie
Marco Maatman
supermarktKOMPAS
Tel.: +31 6 53 80 51 64
info@doulemretail.nl
www.supermarktkompas.nl