"Prijsgeoriënteerde formules blijven winnen. Zij winnen niet alleen marktaandeel maar ook een steeds grotere groep klanten besteedt meer dan de helft van de supermarkteuro bij (soft) discounters (en worden daarmee dus primaire klant). ALDI Nederland is hierbij als de grote kampioen van het eerste kwartaal aan te wijzen", stelt Marco Maatman op basis van de Hiiper Supermarkt Kartaalmonitor Q1.
In de kwartaalmonitor over Q1 2025 van Hiiper is de brede foodmarkt inzichtelijk gemaakt, niet alleen alle supermarkten maar ook partijen zoals bijvoorbeeld Flink, Hellofresh, Ekoplaza en Picnic. De aanhoudende inflatie op boodschappen, in maart 3,9% op jaarbasis (gekeken naar voeding & non-alcoholische dranken), en de geopolitieke onrust, zorgen voor een verdere daling in het consumentenvertrouwen. Dit heeft impact op de manier waarop consumenten boodschappen doen en vooral ook waar.
Joep Smeets, Managing Director Hiiper stelt: "De aanhoudende inflatie en het verdwijnen van tabak uit de supermarkt triggert consumenten om andere keuzes te maken. Met relatief grote verschuivingen in de markt als gevolg. Zo kiezen consumenten vaker voor een huismerk, maar weten ze vooral ook vaker de weg naar discounters te vinden, om zo de impact op de huishoudportemonnee te beperken. Discounters groeien daarbij niet alleen in marktaandeel maar ook in loyaliteit. Dat twee van de grote service formules het lek nog niet helemaal boven hebben, draagt hier ongetwijfeld aan bij."
Klik hier voor de Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q1
Voor meer informatieMarco Maatman
supermarktKOMPAS
Tel.: +31 6 53 80 51 64
info@doulemretail.nl
www.supermarktkompas.nl