Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arco van Gaalen, Koos van Gaalen Transport:

"Hollands groenteseizoen al volop losgebarsten"

Tholen - Bij Koos van Gaalen Transport werden eind maart weer een achttal nieuwe Scania's afgeleverd. "Deels betreft dit vervanging, maar we voegen jaarlijks ook wel een paar nieuwe auto's toe aan het wagenpark. Dat is nodig om alleen al onze bestaande klanten te blijven bedienen, want die worden ook groter", vertelt Arco van Gaalen.

© Transportbedrijf Koos van Gaalen

Het wagenpark van de transporteur uit Poeldijk bestaat vandaag de dag uit ruim 50 vrachtwagens. Met charters komt de vloot in het zomerseizoen uit op zo'n vijfenzestig auto's. "We willen ons wagenpark goed up-to-date houden", vertelt Arco. Hoewel hij de transitie naar andere brandstoffen op de voet volgt, is een overstap naar elektrische auto's nog niet aan de orde. Op ons bedrijventerrein zijn de faciliteiten nog niet echt aanwezig om op grote schaal elektrisch te gaan rijden en laden, maar als de vraag van klanten komt, gaan we er zeker niet voor uit de weg. "

"Het goede nieuws is dat dit jaar het Hollandse seizoen veel eerder op gang is gekomen, dankzij de zonnige start van 2025. Vorig jaar zorgde een donker voorjaar en veel regen voor een matige start van het Hollandse groenteseizoen. Dit jaar kwam het op tijd los en dat is voor ons toch wel de mooiste periode van het jaar. Op winterdag hobbelen we wel mee met het importfruit en schalen we af met inhuurauto's, maar nu hebben we volop charters erbij nodig om het aangeboden volume te verzetten."

© Izak Heijboer | GroentenNieuws.nl

Wel ziet Arco dat het steeds lastiger wordt om chauffeurs voor het werk te krijgen. "Ik mag gelukkig zeggen dat we echt wel bekend staan als sociaal bedrijf met mooi materiaal. Dat werkte vroeger als een magneet, maar de wachtlijsten die we voorheen hadden zijn wel verleden tijd. Chauffeurs willen tegenwoordig veelal 3 à 4 dagen werken per week. Daar gaan we ook wel gewoon in mee, maar het is wel een puzzel om de wagens zes dagen per week te bemannen."

Ook de stijgende kosten blijven een uitdaging. "De kosten schieten gewoon de pan uit en je voelt jezelf alweer aankomen met prijsverhogingen bij de onderhandelingen. Want volgend jaar krijgen we daar ook nog eens een kilometerheffing bij. Voor afnemers is dat ook niet makkelijk, want een kilo tomaten of tros bananen mag in de winkel ook maar een bepaalde prijs kosten. Maar ik zeg altijd maar: 'Wij zijn dienstverlener en ik kan prima uitrekenen wat de kostprijs is.' Gelukkig is de loyaliteit van onze afnemers behoorlijk groot. Klanten weten dat ze van alles bij ons over de schutting kunnen gooien en dat wij het oplossen. Daarbij gaat er heus weleens wat fout, maar gaat er ook gelukkig heel veel goed!"

© Izak Heijboer | GroentenNieuws.nl

Voor meer informatie:
Arco van Gaalen
Koos van Gaalen Transport
ABC Westland 554
2685 DG Poeldijk
T: +31 (0) 174 05 55
M: +31 (0) 653 47 38 95
arco@koosvangaalen.nl
www.koosvangaalen.nl