Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Prinsen, Belgian Fresh Food Institute:

"De markt van Beaune, een ontdekking van focus op seizoenen en productpresentatie"

Elke zaterdagochtend verandert het centrum van Beaune, vlak voor het historische Hospice de Beaune, in een levendige markt die de aandacht trekt van liefhebbers van vers fruit en groenten. "Het is een ontdekking van focus op seizoenen en productpresentatie," aldus Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute. Hij maakte er onlangs een fotoreportage en deelt zijn indrukken van deze markt.

© Belgian Fresh Food InstituteJan Prinsen, Beligan Fresh Food Institute

Klik hier voor de fotoreportage

"Het is echt een mooie voedingsmarkt," merkt Jan op. "De klant vindt er alles." De markt onderscheidt zich door de manier waarop de kramen worden opgezet. In plaats van grote wagens worden de kramen ter plaatse opgebouwd, wat zorgt voor een overzichtelijke en uitnodigende sfeer.

Seizoensproducten krijgen een prominente plek. "De seizoensartikelen worden sterk op de voorgrond gebracht, zoals nu de radijzen, asperges en aardbeien," aldus Jan. De marktkramers besteden veel aandacht aan het kleurenspel van hun producten en bieden klanten vooraf afgewogen porties aan. "Ze helpen de klant door verschillende artikels te presenteren op schaaltjes die 500 gr of 1 kg product tonen. Op die manier gaat het bestellen ook snel en de klant ziet duidelijk vooraf wat hij krijgt voor zijn geld," legt hij uit.

De markt kenmerkt zich door een rustige en gemoedelijke sfeer. "Op deze markt wordt er ook niet geroepen," zegt Jan. "De aandacht gaat naar de producten en het persoonlijke contact met de klant." Verkopers geven uitgebreide informatie over de herkomst van hun producten, waarbij ingevoerde producten correct worden aangeduid. "Meloenen uit Marokko worden hier geen Cavaillon-meloenen, zoals dikwijls op de markt bij ons," merkt hij op.

Ook het gebruik van houten verpakkingen valt op. "Ik zie veel aandacht voor de presentatie van de producten, geen plastiek bakken, de aandacht gaat vooral naar het product zelf. Ook het belangrijke artikel aardbeien wordt opvallend veel in houten bakjes verkocht. Ik zag er ook mooie witloof knap gepresenteerd uit de kist," geeft Jan aan, wat bijdraagt aan een authentieke marktbeleving die zich onderscheidt van de gebruikelijke retailervaring. "Dit is een totaal andere benadering dan bij ons," concludeert hij.

Voor degenen die de mogelijkheid hebben om op een zaterdagochtend deze markt te bezoeken, biedt het een kans om de versheid en kwaliteit van lokale en seizoensgebonden producten te ontdekken. Jan: "Voor wie de kans heeft om deze markt op zaterdag te bezoeken, zeker doen."

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie
Jan Prinsen
Belgian Fresh Fruit Institute
Lucien Reychlerstraat 53
9250 Waasmunster, België
info@belgianfreshfoodinstitute.be
www.belgianfreshfoodinstitute.be