Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Tot aan Pasen nog Italiaanse aardbeien in Duitse handel"

Ook in de groothandel van Melzig is de lente nu echt begonnen. "De eerste Duitse kasaardbeien arriveerden in week 14 uit Mutterstadt, maar werden aangeboden tegen relatief hoge prijzen. De Nederlandse kasaardbeien werden aanvankelijk ingezet voor de binnenlandse foodretail, maar vanaf week 15 worden ze vooral geëxporteerd naar Scandinavië. Daar worden over het algemeen betere prijzen behaald dan op de Duitse markt. Wat betreft de bloei verwacht ik dat er met Pasen nog geen landelijke aanvoer van Duitse aardbeien van de vollegrond zal zijn," aldus bedrijfsleider Bastian Wissel.

Momenteel richt Melzig zich voornamelijk op aardbeien uit Italië. De paasperiode zal ook in het teken staan van Italiaanse producten. Wissel: "In grote delen van Italië is er de afgelopen tijd meer regen gevallen, wat een negatieve invloed heeft gehad op de kwaliteit en houdbaarheid van de aardbeien. De situatie is echter ernstiger in Spanje, waar extreme regenval in de zuidelijke teeltregio Huelva heeft geleid tot oogstverliezen van wel 50%. Hierdoor is het aanbod extreem krap en liggen de prijzen 10 tot 15 procent hoger dan vorig jaar."

© Frischezentrum Aschaffenburg Melzig GmbHAardbeien uit drie verschillende landen van herkomst zijn momenteel verkrijgbaar in het verscentrum van Melzig. Van links naar rechts: Duitse kasaardbeien, Italiaanse en Spaanse aardbeien.

Moeilijk eerste kwartaal 2025
Over het algemeen is de stemming in de groothandel momenteel tamelijk gematigd, merkt de regionale leverancier voor de foodretail- en cateringsector op. "Het eerste kwartaal was in beide sectoren erg uitdagend. In 2024 hadden we het voordeel dat Pasen eind maart viel, wat de kwartaalomzet aanzienlijk verhoogde. Dit jaar valt Pasen echter veel later, waardoor de handel pas later op gang komt. Toch merken we dat het zonnige weer en de eerste tekenen van de lente een nieuwe impuls geven aan de retail. In dat opzicht zien we vanaf de eerste week van april een duidelijke stijging in de trend."

Uitbreiding van de cateringafdeling
Melzig GmbH werd opgericht in 1949 en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een belangrijke speler voor de retail, de horeca en andere groothandelsklanten. Na de coronapandemie en de daarbij horende sluitingen van restaurants, is de focus steeds meer komen te liggen op de levering aan de retail. Dit heeft ertoe geleid dat deze divisie momenteel ongeveer 60 procent van de totale omzet vertegenwoordigt. "We zijn actief bezig met het heropbouwen van onze cateringdivisie, zowel vanwege risicospreiding als vanwege de marges. De laatste factor is des te belangrijker geworden door de verdubbeling van de tolgelden en de gestegen personeelskosten. Tegelijkertijd merken we dat het consumentengedrag in Duitsland in de afgelopen jaren drastisch is veranderd. Dit dwingt de grote winkelketens in de voedingsmiddelensector om steeds meer instapproducten aan te bieden in plaats van premiumproducten. Zowel de schapruimte als de waardering voor de laatste categorie, die altijd onze kerncompetentie is geweest, nemen daardoor af."

© Frischezentrum Aschaffenburg Melzig GmbHLinks: Managing Director Bastian Wissel toont premium avocado's. Rechts: Een magazijnmedewerker voert kwaliteitscontroles uit met behulp van een tablet.

Digitalisering om het concurrentievermogen te vergroten
Een andere belangrijke focus van het bedrijf is digitalisering. Het eerste prototype van een webshop werd vóór de coronapandemie gelanceerd, en het bedrijf maakt nu gebruik van moderne software van Orderlion voor alle verkoopgebieden. "Ongeveer een derde van onze klanten koopt inmiddels digitaal, en we willen dit percentage de komende jaren verhogen naar 50 procent. Het was voor ons cruciaal om de orderverwerking binnen de interne verkoopafdeling te verminderen, zodat we zowel werktijd als kosten kunnen besparen. Een andere reden was het verhogen van de efficiëntie: onnodig papierwerk, zoals afleverbonnen, is niet langer nodig. Ook versturen we nu één keer per week een pushbericht in plaats van een offerte per fax, wat op veel plaatsen nog gebruikelijk is. In dit opzicht werkt het proces uitstekend. Ons volgende doel op de middellange termijn is om ook de inkoopzijde van ons bedrijf te digitaliseren," concludeert Wissel.

Voor meer informatie:
Bastian Wissel
Frischezentrum Melzig
Magnolienweg 46,
63741 Aschaffenburg, Duitsland
Tel: +49 60 21 150 870
info@melzig-gmbh.de
www.melzig-gmbh.de