Op dinsdag 1 april kwamen vertegenwoordigers van de Nederlandse en Vlaamse regeringen bijeen in Gent. Tijdens deze regeringstop stond grensoverschrijdende samenwerking centraal. Ook de samenwerking met North Sea Port kwam aan bod. De komende jaren staan er dan ook grote ontwikkelingen te gebeuren.
© North Sea Port
Minister Sofie Hermans en de Nederlandse delegatie ontmoetten hun Vlaamse collega's, onder wie minister-president Matthias Diependaele, in de Boekentoren in Gent. In deze zevende editie van de regeringstop bespraken beide landen hun bilaterale samenwerking, waarbij North Sea Port als succesvol model werd aangehaald.
Sinds de fusie op 1 januari 2018 vormen de Zeeuwse havens (Vlissingen en Terneuzen) en de haven van Gent samen North Sea Port. Als eengemaakte Nederlands-Vlaamse haven wordt er over de grens heen aan de economische, infrastructurele en duurzame ontwikkelingen van de grensregio gewerkt. Voor de komende jaren staat er daarvan een aantal hoog op de agenda.
Optimalisatie Kanaal Gent-Terneuzen
Op 11 oktober vorig jaar werd de Nieuwe Sluis in Terneuzen officieel geopend door de koningen van Nederland en België. Deze nieuwe toegangspoort vergemakkelijkt de doorgang voor grotere zeeschepen en de binnenvaart. In een volgende stap – na de nodige testvaarten – dient het kanaal geoptimaliseerd te worden opdat grotere, bredere zeeschepen hier voluit gebruik van kunnen maken. Er wordt geen geheim van gemaakt dat North Sea Port graag snel een dieper kanaal ziet met een diepgang voor schepen van 14,5 meter, tot bij de massagoedhaven in Terneuzen. Dat is zo'n twee kilometer voorbij de sluis en technisch haalbaar om op korte termijn te verdiepen. Dit is niet alleen veiliger, maar ook kostenbesparend doordat lichteren op de Westerschelde niet langer nodig is. Het havenbedrijf kijkt er ook naar uit om in een volgende stap met 43 meter brede schepen van aan de Nieuwe Sluis tot aan het Kluizendok en het Rodenhuizedok in Gent te kunnen varen. Deze brede schepen brengen voor de bedrijven heel wat logistieke voordelen met zich mee.
Pijpleidingen voor waterstof
Om de energietransitie in het havengebied te versnellen, wordt fors geïnvesteerd in infrastructuur. Gasunie en Fluxys werken aan nationale waterstofnetwerken in Nederland en België. In North Sea Port worden deze netwerken op de grens met elkaar verbonden, waardoor een van de eerste grensoverschrijdende waterstofnetten met open toegang in Europa ontstaat. Dit project onderstreept de gezamenlijke inzet voor duurzame energievoorziening en industriële innovatie.
Ruimtelijke ontwikkeling in Zelzate: Rail Ghent-Terneuzen, R4 en Zelzatetunnel
Zelzate is een strategisch knooppunt voor de verbinding van Vlaanderen met Nederland. Hier komen belangrijke infrastructuurprojecten samen, zoals wegen, spoorwegen, pijpleidingen en waterwegen. Een geïntegreerde aanpak is noodzakelijk om de leefbaarheid te verbeteren en de ruimtelijke ontwikkelingen optimaal op elkaar af te stemmen.
Drie grote projecten staan centraal:
- Rail Ghent-Terneuzen: De uitbreiding van de spoorlijn langs de John Kennedylaan in Gent richting de Axelse Vlakte in Nederland. De benodigde budgetten zijn toegekend, met prioriteit voor goederenvervoer, maar ook personenvervoer wordt onderzocht.
- Ringweg R4: De Tractaatweg in Nederland is reeds vernieuwd. In Zelzate wordt de R4 aangepakt, inclusief de ontbrekende verbinding ten zuiden van de E34.
- Nieuwe Zelzatetunnel: De huidige tunnel, ruim 60 jaar oud, vertoont gebreken. Een diepere tunnel is cruciaal voor zowel de scheepvaart op het Kanaal Gent-Terneuzen als voor het wegtransport tussen Vlaanderen en Nederland, en tussen onze haven en Port of Antwerp-Bruges.
Sterker en autonomer Europa
De verdere economische en infrastructurele ontwikkeling van het grensoverschrijdende havengebied is essentieel voor het behoud en de groei van onze bedrijven, het aantrekken van investeringen en het behalen van klimaatdoelstellingen. In een veranderende geopolitieke context draagt North Sea Port bij aan een sterker en autonomer Europa.
Als tweede grensoverschrijdende havenfusie in Europa – na Kopenhagen en Malmö – zetten ze een standaard voor internationale samenwerking. North Sea Port biedt een inspirerend model voor bilaterale samenwerking en blijft samen met de Nederlandse en Vlaamse regering bouwen aan de toekomst.
Bron: North Sea Port