Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikaanse AGF-sector klaar voor mogelijke invoering tarief 2 april

Telers en verladers weten meer dan genoeg over moeilijke weersomstandigheden. Het is dan ook niet moeilijk om te zeggen dat de mogelijke tarieven die deze week worden vastgesteld, lijken op een orkaan. "We zijn voorbereid en je ziet hem aankomen - hij komt over vier dagen, dan over drie dagen en je sluit je ramen en doet er alles aan om voorbereid te zijn," zegt Nick Bernal van Seasons Farm Fresh in Miami, Florida - een staat die goed bekend is met orkanen - daags voor de verwachtinge invoering van de Trumptarieven. "Maar totdat het gebeurt, weten we niet wat de werkelijke gevolgen voor de markt zullen zijn."

Ter voorbereiding heeft het bedrijf, dat bezig is met het verschepen van mango's uit Mexico, met klanten gesproken over wat het inkomende tarief - mogelijk 25 procent op producten uit Mexico en Canada die de VS binnenkomen - betekent. "We zullen de prijzen moeten verhogen en dat zal uit ieders portemonnee komen - de teler, de importeur, de retailers en grossiers", zegt hij, eraan toevoegend dat hij zich in zekere zin gelukkig mag prijzen dat mango's geen hoogwaardig artikel zijn. "Het zou 25 procent zijn op een artikel van 3 tot 4 dollar. Dat is een extra $1 verdeeld over de keten. Bij producten met een hogere waarde, zoals druiven of zachtfruit van $10 tot $30, zal het meer impact hebben."

Uiteindelijk gaat het ook om het effect op de vraag naar groente en fruit als de prijzen stijgen, vooral voor mango's. "Het is een groeiend product, maar als de prijzen te hoog worden, zullen consumenten gewoon minder kopen en overschakelen op iets anders, of het nu binnenlands is of een ander noodzakelijker fruitproduct," zegt Bernal, die eraan toevoegt dat eind vorige week en begin deze week sommige verladers zoveel mogelijk producten naar de VS hebben gestuurd, in afwachting van de tarieven van deze week.

© White HouseFoto: Het Witte Huis

Plannen
In Vero Beach, Florida, merkt G.T. Parris van Seald Sweet op dat de tijdelijke invoering van de tarieven vorige maand de sector in paniek bracht over wat er daadwerkelijk zou gebeuren. Het stelde het bedrijf ook in staat om twee verschillende plannen te ontwikkelen. "Eén plan was gericht op hoe de prijzen eruit zouden zien als het tarief werd ingevoerd. Zouden telers bereid zijn iets van hun kant op te offeren, en wat zouden wij zelf moeten inleveren? Het laatste wat we willen, is dat de consument meer prijsstijgingen in de retail ervaart of merkt. De meeste consumenten hebben het de afgelopen kwartalen al gevoeld, en het aanwakkeren van de angst voor prijsstijgingen schaadt alleen maar de verkoop en groei," aldus Parris.

Het dwong verladers zoals Seald Sweet ook om zich tot andere leveranciers buiten de tariefzones te wenden om mogelijke gaten in de aanvoer op te vullen. "We kopen wereldwijd in en onze partners zijn allemaal bereid om te helpen als dat nodig is. We zijn al begonnen ons terug te trekken uit deze gebieden, omdat we ervan uitgaan dat de tarieven zullen worden ingevoerd," zegt Parris.

Sommige verladers, zoals Alex Zenebisis van EagleXport in Saint Remi, Quebec, geven aan dat de dreiging van tarieven nu al gevolgen heeft voor sommige Canadese verladers. "Al deze onzekerheid heeft de handel ernstig vertraagd," zegt hij. "Het is net als de tweede winter van COVID-19, toen iedereen in een soort winterslaap zat en zich isoleerde. Mensen kopen alleen het absolute minimum om rond te komen, omdat ze niet zeker weten wat er komen gaat," aldus Zenebisis.

De realiteit van tarieven
Uiteindelijk maken verladers zoals Bernal zich zorgen over de bredere impact van de tarieven. "Ik begrijp wat deze regering probeert te bereiken. Het zou mooi zijn om meer binnenlands te telen, maar de realiteit is dat we het grootste deel van onze land- en tuinbouw al uitbesteden, omdat de kosten van land, inputs, arbeid en nog veel meer te hoog zijn geworden om concurrerend te blijven. Dit zal grotere gevolgen hebben voor het Amerikaanse bedrijfsleven dan de regering zich realiseert," zegt hij.

© IFPAFoto: IFPA

De tijdelijke tariefimplementatie van vorige maand bood echter ook een kans om te leren. "Ik denk dat veel mensen hebben ontdekt of ze met de juiste douane-expediteur werken of dat ze iets moesten veranderen," zegt Tony Martinez van Primo Trading. "Je kon zien of je Amerikaanse douane-expediteur in staat was om bij te blijven met de veranderingen en hoe ze je konden helpen navigeren door de verschillende opties. Het is niet gewoon een standaard manier van importeren; er zijn zoveel kleine lettertjes. Er zijn vijf verschillende methoden om groenten en fruit te importeren, waarvan de meeste sectoren zich niet bewust zijn."

Een andere les die we de afgelopen twee maanden hebben geleerd, is de impact op de buitenlandse valuta. "Dit heeft de markten voor groenten en fruit gedestabiliseerd. Alles wat stabiel of actief leek, heeft de consumptie afgeremd door de onzekerheid. Zodra de consumptie wordt verstoord, volgen de markten," zegt Martinez.

Handelen als een sector
Hij gaf aan dat de tarieven ook een herinnering zijn aan het belang van lidmaatschappen bij sectororganisaties die namens de sector pleiten voor dergelijke kwesties. Afgelopen donderdag stuurde de IFPA bijvoorbeeld een brief naar minister van Handel Howard Lutnick, minister van Land- en Tuinbouw Brooke Rollins en de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Jamison Greer, waarin ze de impact van de tarieven op de prijs van groenten en fruit benadrukten. "De voorgestelde Amerikaanse tarieven en de daaruit voortvloeiende vergeldingsacties van andere landen bedreigen het vermogen van Amerikaanse consumenten om zich groenten en fruit te veroorloven, evenals de stabiliteit en welvaart van de telers en bedrijven die ze leveren... Hogere prijzen betekenen dat consumenten minder verse voedingsmiddelen kopen, die het grootste potentieel hebben om Amerikanen gezonder te maken. IFPA-leden dringen er respectvol bij de Trump-administratie op aan om vrijstellingen te verlenen van nieuwe en toekomstige tarieven voor AGF en bloemen," schreef IFPA CEO Cathy Burns.

Parris is het hiermee eens. "We hopen dat de regering van gedachten verandert over groenten en fruit en de beslissing heroverweegt," zegt hij. "Dit zal een grote impact hebben op onze sector als het wordt aangenomen, daar kunnen we niet omheen."

Voor meer informatie:
Nick Bernal
Seasons Farm Fresh, Inc.
https://seasonsfarmfresh.com/

G.T. Parris
Seald Sweet
www.sealdsweet.com

Alex Zenebisis
Eagle Export, Inc./Alcaro Farms
www.eaglexport.ca

Tony Martinez
Primo Trading Services LLC
https://www.primotradingservices.com/