In het kader van territoriale leveringsbeperkingen ziet minister Beljaarts van Economische Zaken geen oplossing in overschakeling naar Engelstalige etiketten in combinatie met een QR-code zoals supermarktketens Jumbo, Plus en Picnic bepleiten. Dat schrijft hij aan de Tweede Kamer in reactie op vragen van de VVD.
Europese etiketteringsregelgeving bevat belangrijke eisen voor consumenteninformatie die op fysieke etiketten moet staan. Bijvoorbeeld over allergenen, een houdbaarheidsdatum en de ingrediëntenlijst. Deze zijn belangrijk vanwege gezondheidsrisico's en om misleiding van de consument tegen te gaan.
Een QR-code brengt technische uitdagingen met zich mee, stelt Beljaarts. Niet iedereen in de samenleving is digitaal vaardig genoeg om zulke belangrijke informatie digitaal op te halen of is in het bezit van een smartphone. In Europese regels is bovendien vastgelegd dat informatie op een product aangebracht moet worden in een in taal die gemakkelijk is te begrijpen in de lidstaat waar het levensmiddel wordt verkocht.
Het staat volgens de minister buiten kijf dat Nederlands in Nederland een begrijpelijkere taal is dan het Engels. En dat het Nederlands hierdoor niet vervangen kan worden door het Engels. Een QR-code met verwijzing naar ander informatie in andere talen kan dus alleen als aanvulling op het Nederlands etiket en niet als vervanging. In het kader van territoriale leveringsbeperkingen vormt dat dus geen oplossing.
Beljaarts wil zich richten op het wegnemen van territoriale leveringsbeperkingen die worden veroorzaakt door gedragingen van fabrikanten. Hij maakt zich er hard voor om op dit op de Europese agenda te krijgen. Bijvoorbeeld met een paper dat is getekend door 8 lidstaten en geagendeerd tijdens de Raad voor Concurrentievermogen. Rond juni van dit jaar verwacht hij dat de Europese Commissie een horizontale interne marktstrategie aankondigt. Daarin verwacht hij ook een oplossingsrichting voor territoriale leveringsbeperkingen.