GreenTech Americas is weer voorbij. De Mexicaanse tuinbouwbeurs telde 230 exposanten, waarvan de meerderheid technische leveranciers zijn. Er waren echter ook verschillende telers aanwezig (bekijk hier de volledige lijst). Maar waarom doet een tuinbouwbedrijf mee?
"De GreenTech Americas beurs is een geweldige kans voor ons team om deel uit te maken van het grootste technische evenement in de regio. Als verticaal geïntegreerde teler met activiteiten in zowel Canada als Mexico, is het belangrijk voor ons om deel uit te maken van initiatieven die gericht zijn op de groei van de sector", zegt Chris Veillon, Vice-President Marketing bij Topline Farms. "Onze partnertelers in Mexico zijn een belangrijk onderdeel van onze keten om verse groenten en fruit uit de kas te leveren aan onze klanten in heel Noord-Amerika. Door deel te nemen aan het evenement kunnen we opnieuw contact leggen met onze bestaande partners en nieuwe telers ontmoeten die op zoek zijn naar marketeers. Tegelijkertijd zijn onze verpakkings- en zaadpartners ook op het evenement aanwezig, dus het is een zeer goede gelegenheid voor ons om gesprekken die we het hele jaar hebben gevoerd voort te zetten."
© Priscilla Heeffer | GN.nlHet Topline-team aan het begin van de beurs
Groeipotentieel
Er is veel gaande op de Mexicaanse markt en bij navraag op de beurs is het duidelijk dat de markt wordt gezien als een markt met verder groeipotentieel, maar ook uitdagingen. De markt wordt gekenmerkt door plastic kassen en een toenemende mate van automatisering en techniek. Voor leveranciers is veiligheid echter een probleem. Verzekeringen verhogen hun prijzen omdat de kartels steeds meer macht krijgen en regels opleggen zoals niet rijden na 4 uur 's middags. Dit alles resulteert in hogere transportprijzen.
Een ander belangrijk onderwerp zijn de voorgestelde tarieven, hoewel veel telers zich niet zoveel zorgen lijken te maken omdat ze nauwelijks geloven dat deze daadwerkelijk zullen worden opgelegd. Het potentiële risico is prijsdruk, omdat de prijzen die in de VS worden betaald hoger zullen zijn als gevolg van de tarieven, maar omdat de VS een tekort aan groenten heeft, wordt verwacht dat de VS zelf deze stijging zal opvangen - maar het is allemaal onzeker wat er echt zal gebeuren.
© Priscilla Heeffer | GN.nlOnlangs vertelde het ACOM-team op zustersite HortiDaily meer over hun klimaatregelaar:
© Priscilla Heeffer | GN.nlJoost Somford van JASA Packaging, met Niels Jacobs en Don van Haeff van Light4Food
Consistentie in aanbod
"Met een aanzienlijk areaal in zowel Canada als Mexico zien we een toenemende vraag naar onze producten en we plannen ons areaal hierop vooruit, om een consistent aanbod te garanderen", zegt Chris als hem wordt gevraagd naar de ontwikkelingen in de markt en de tarieven. "De discussies over de tarieven zijn nog gaande op regeringsniveau, maar onze teams werken zo goed mogelijk samen met onze partners in de retail om plannen te maken, mocht dit een factor worden."
Voor nu zijn er veel leukere dingen om ons op te richten, want het Canadese teeltseizoen is net begonnen - hoewel Topline jaarrond produceert. "Het Canadese teeltseizoen begint geweldig met paprika's die al 3 weken beschikbaar zijn; onze tomaten- en komkommerprogramma's zijn nu jaarrond beschikbaar dankzij aanzienlijke investeringen in nieuwe kassenbouw en de implementatie van LED's in onze kassen. Onze belichte teeltprogramma's bieden de leveringszekerheid waar onze retailers naar op zoek zijn. We zijn ook gestart met een uitgebreid R&D-programma om onze speciale variëteitprogramma's te ontwikkelen."
© Priscilla Heeffer | GN.nl
En ook de rest van het jaar ziet er veelbelovend uit. "We zijn begonnen met een grote rebranding van het bedrijf die onthuld zal worden op de IFPA Global Produce & Floral Show half oktober in Anaheim, CA. We zagen de noodzaak in om onze merkpositie te herzien met betrekking tot productassortiment, verpakking, logo & mission statement, berichtgeving, digitale & sociale media - noem maar op, alles wordt herzien om ervoor te zorgen dat onze stappen voorwaarts in lijn zijn met onze groeistrategie. Spannende tijden in het verschiet!"
Het Mexicaanse team van Lubing
Voor meer informatie:
Topline Farms®
www.toplinefarms.com