Handhavende instanties in Europa controleren sinds deze maand op de smart tacho 2 in vrachtauto's die buiten hun eigen land rijden. De eerste twee maanden van dit jaar gold er nog een coulanceperiode, maar wie nu in Nederland niet de juiste tachograaf aan boord heeft kan rekenen op een boete van 2200 euro oplopend tot 4400 euro als er sprake is van fraude, meldt evofenedex.
De nieuwe versie tachograaf is verplicht voor al het vrachtverkeer dat buiten de grenzen komt van het land waar de vrachtauto is geregistreerd. Wie alleen binnen de grenzen rijdt van het eigen land kan nog door met de oude tachograaf. De eerste deadline verliep op 1 januari van dit jaar. Op dat moment moesten alle voertuigen die voor 15 juni 2019 een analoge of digitale tachograaf hebben gekregen, deze vervangen door de smart tacho 2.
Deadlines
De volgende deadline ligt op 19 augustus. Dan moeten ook de voertuigen met smart tacho 1, ingebouwd na 15 juni 2019, overstappen op de nieuwe versie. Vanaf 1 juli 2026 geldt deze eis ook voor bestelauto's van 2,5 tot 3,5 ton die naar het buitenland rijden. Voor voertuigen tussen 2,5 tot 3,5 ton is er een vrijstelling tachograaf voor eigen vervoer als het rijden niet de hoofdactiviteit is van de chauffeur. De rijtijd mag dan niet meer dan 30 procent van zijn arbeidstijd uitmaken.
De boetes in Nederland zijn vrij mild, maar kunnen bijvoorbeeld in Frankrijk oplopen tot 30.000 euro en een gevangenisstraf. TTM heeft de boetebedragen per land op een rij gezet.
Bron: evofenedex