Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk start test dynamisch opladen op snelweg A10

Frankrijk start op de snelweg A10 een proef met dynamisch opladen voor elektrische voertuigen. Op een traject van 1,5 kilometer bij Saint-Arnoult-en-Yvelines kunnen voertuigen hun batterijen opladen via een magnetisch inductiesysteem in het asfalt. Dit experiment is een stap in de verduurzaming van het goederenvervoer en moet de afhankelijkheid van grote batterijen en laadstations verminderen, schrijft evofenedex.

Het project, genaamd Charge as you drive, werkt met koperen spoelen onder het asfalt. Deze spoelen, gevoed door het elektriciteitsnet, genereren een magnetisch veld dat door ontvangstspoelen onder voertuigen wordt omgezet in elektriciteit. Hierdoor kunnen elektrische vrachtauto's blijven rijden terwijl ze opladen, zonder te stoppen bij een laadstation.

Batterijgrootte verkleinen
Volgens Louis du Pasquier, directeur duurzame mobiliteit bij Vinci Autoroutes, kan deze technologie de batterijgrootte van voertuigen halveren of zelfs tot een derde verkleinen. "Het is geen technologische gimmick," benadrukt hij. "Bij een vermogen van 200 kilowatt kunnen we 50 procent van de batterij van een auto opladen door tien minuten op de rechterrijstrook te rijden." Dit verlaagt niet alleen de oplaadbehoefte onderweg, maar vermindert ook de noodzaak van grote batterijen en het verbruik van kritische grondstoffen.

Samenwerking voor duurzame mobiliteit
Het project is onderdeel van een bredere samenwerking tussen het Franse ministerie van Transport en Vinci Autoroutes, een belangrijke speler in de aanleg en exploitatie van Franse snelwegen. Partners zoals VINCI Construction, Electreon en de Gustave Eiffel University dragen bij aan de realisatie van dit project.

Pilotfase en toekomstplannen
Vanaf het voorjaar van 2025 starten de eerste testritten met prototypevoertuigen. Als de proef succesvol verloopt, kan dit de deur openen naar grootschalige implementatie van Electric Road Systems (ERS) in Europa. Met deze technologie zet Frankrijk een belangrijke stap in de richting van schoner en efficiënter goederenvervoer.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: