Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Den Berk Délice met VLAM en Coöperatie Hoogstraten naar Noorwegen

"Met Belgische en Marokkaanse teelt kunnen we een jaarrond partner zijn voor hen"

Tholen - Deze week bracht VLAM, samen met verschillende Vlaamse exportbedrijven in de aardappelen, groenten en fruit, een bezoek aan Noorwegen. Dit is de eerste stap in een driejarige EU-campagne richting Noorwege en het Verenigd Koninkrijk die VLAM heeft gelanceerd. "Maandag hebben we verschillende Noorse retailers en handelaren bezocht, waarna we van dinsdag tot en met donderdag deel hebben genomen aan UMAMI, de grootste voedingsbeurs in Noorwegen", zo vertelt Gert Van Causenbroeck, Export Manager van VLAM.

"Het waren geslaagde dagen", bevestigen onder meer Geert Koyen van Coöperatie Hoogstraten en Wout Roovers van Den Berk Délice. Naast hen waren verder BelOrta, REO, Rotom Tomatoes, Nicolai Fruit & Vegetables, De Aardappelhoeve en Vanderhaegen Potatoes aanwezig tijdens het bezoek.

"Vorig jaar was er al een eerste handelsmissie naar Noorwegen, waarbij aardbeien in de kijker stonden", legt Gert uit. "Naar aanleiding hiervan hebben we een dossier geschreven, van waaruit een driejarige campagne is opgezet richting het VK en Noorwegen met promoties in vakbladen aldaar, beursbezoeken en de intentie om Noorse en Britse journalisten naar Vlaanderen te laten komen om de aardappel-, maar ook de groenten- en fruitsector te leren kennen. Dat zijn voor VLAM twee verschillende sectoren, maar hierbij proberen we de acties zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen. Beide sectoren liggen bij bedrijven vaak bij dezelfde aankoper. Bovendien kunnen de bedrijven zo samen de markt op gaan en van elkaar leren."

Potentieel nog niet volledig benut
Hierbij is specifiek voor de Britse en Noorse markt gekozen, omdat deze geen onderdeel van de EU zijn, waardoor er vanuit Europa ook een voorstel kwam om hier een dossier over te schrijven. "Bovendien hebben we hier ons potentieel als Vlaanderen nog niet volledig benut", gaat hij verder. Gert spreekt dan ook van een mooi potentieel in het Scandinavische land. "Zowel voor de foodservice als retail. In de groenten en fruit is er al een markt in met name aardbeien, tomaten en Conference peren, die we al terugvinden in de schappen. Toch denken we hier uiteindelijk nog wel verder in te kunnen uitbreiden. Bovendien zien we dat we voor producten, zoals prei, asperges en witloof, meer zouden kunnen doen dan nu het geval is."

"In het geval van de aardappelen is het wel echt nog een prospectiemarkt. Voor de bedrijven, die gespecialiseerd zijn in aardappelproducten, waren deze dagen dan ook meer een factfinding mission, waarbij ze konden spreken met de grootste retailer van het land en bovendien konden zien wat het potentieel voor hen is in de Noorse foodservice. Met name de verse friet of puree-producten bleken hierbij interessante opties."

Al met al wordt er met een positief gevoel naar de week gekeken. "De bedrijven gaven aan kwalitatief goede gesprekken te hebben gevoerd. Noorwegen is natuurlijk geen al te grote markt, maar we zien voldoende opportuniteiten om extra afzet te kunnen creëren."

Met Marokkaans verhaal een jaarrond partner
Dit gevoel wordt gedeeld door Geert Koyen, aanwezig namens Coöperatie Hoogstraten. "We hebben interessante contacten gelegd. Natuurlijk leveren we hier al even tomaten, paprika's en aardbeien, maar het was een mooie ervaring om kennis te kunnen maken en de beurs te ervaren. De eerste dag hebben we een tour langs verschillende winkels en bedrijven gemaakt, waarbij we een beetje een gevoel kregen hoe het hier werkt en vooral hoe het groenten- en fruitschap beheerd wordt. Daarbij werden we ook verwelkomd door BAMA, een van de grootste spelers binnen de AGF-wereld, wat zeer interessant was. Noorwegen is dan wel geen blinde vlek meer voor ons, maar ook geen ingevulde vlek, dus zien we zeker nog segmenten waar we kunnen groeien."

Ook Wout Roovers van Den Berk Délice gaat hierin mee. "De UMAMI beurs zelf was meer horecagericht, dus dat was niet helemaal ons beoogde publiek, maar de bedrijfsbezoeken op maandag gaven ons een mooi inzicht in de Noorse AGF-sector. Het was zeer leerzaam. We liggen natuurlijk al in de retail in Noorwegen met onze Miss Perfect tomaten, dus het was leuk om aan onze collega-exporteurs te laten zien hoe ons merk vertegenwoordigd is. Daarnaast heb ik het bovendien zelf ook kunnen combineren met enkele bezoeken aan bestaande klanten van ons. Zeker nu, met ons Marokkaanse verhaal met eigen kassen, kunnen we een jaarrond partner zijn voor hen. Het is natuurlijk een klein land, maar we liggen nu bij 1 retailer en je wilt toch de mogelijkheden bekijken om de andere artikelen ook weg te kunnen leggen. Bovendien denk ik dat we hebben kunnen inspireren met ons gamma."

Voor meer informatie:
Gert Van Causenbroeck
VLAM
Tel.: +32 02 552 80 32
vlam@vlam.be
www.vlam.be

Geert Koyen
Coöperatie Hoogstraten

Loenhoutseweg 59
2320 Hoogstraten, België
Tel.: +32 33 40 02 11
info@hoogstraten.eu
www.hoogstraten.eu

Wout Roovers
Den Berk Délice
Tel: +32 32 89 50 38
info@denberkdelice.be
www.denberk-delice.be