Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minder verse en zongedroogde tomaten te verwachten uit Tunesië

De productie van tomaten in Tunesië zal dit seizoen afnemen, waardoor er minder tomaten verwerkt kunnen worden. Dit zegt Maher Bouguerra, CEO van Le Défi Tunisie, een producent van zongedroogde tomaten.

Bouguerra: "Tot nu toe hebben we een normaal en vrij goed seizoen gehad als het gaat om de volumes, met een regenachtige winter en zacht weer, maar de daling van de winstgevendheid heeft telers ontmoedigd. De productie van tomaten brengt momenteel een groot commercieel risico met zich mee, omdat de exportprijzen onder de maat zijn. Ik denk dat we volgend seizoen een groot deel van het volume zullen missen, wel 40% minder dan in een normaal jaar."

Een groot deel van de verse tomaten is bestemd voor tomatenpureefabrieken, wat het voor producenten van gedroogde tomaten moeilijk maakt om hun benodigde volume te krijgen, volgens Bouguerra, die eraan toevoegt dat "telers liever zaken doen met tomatenpureefabrieken, simpelweg omdat dat makkelijker is."

"Om al deze redenen verwachten we minder grondstoffen en ook een stijging van de prijs van verse tomaten. We zullen onze prijzen met minstens een derde moeten verhogen," vervolgt Bouguerra.

De belangrijkste markt voor Tunesische zongedroogde tomaten is Italië, een historische bestemming volgens Bouguerra. "Vroeger leverden we ook aan andere markten, zoals Libanon voor de laatste oorlog, of de Golfstaten. Tegenwoordig gaat het grootste deel van onze export naar Italië, waar de gedroogde tomaten vervolgens worden herverdeeld naar de rest van Europa. We proberen onze markten te diversifiëren en hebben onlangs enkele goede aanknopingspunten gevonden in Turkije en Noord-Amerika," vervolgt hij.

De concurrentie op de Europese markt voor gedroogde tomaten is in het voordeel van Turkije, voegt Bouguerra toe: "Turkse producenten hebben het beslissende voordeel van een grotere aanwezigheid in Europa, met oudere en sterkere professionele netwerken, naast een aanzienlijke productie. De Turkse export komt bovenop de grote volumes die in Italië worden geproduceerd."

"Bij Defi Tunisien gaan we beter om met concurrentie en productieproblemen," verzekert Bouguerra. Hij beschrijft zijn bedrijf: "We drogen tomaten op netten, een meter boven de grond, wat hygiënischer is dan de methoden die veel gebruikt worden in Turkije. We gebruiken langwerpige tomatenrassen die geschikt zijn om in de zon te drogen, met een goede productiviteit en een uitstekende smaak. We hebben momenteel 300 netten, met een productiecapaciteit van 50 tot 60 kg per net per vier dagen. Bovendien hebben we drie koelopslagruimtes, zodat we al onze productie kunnen opslaan en het tempo van de verkoop onder controle kunnen houden."

"Ondanks de concurrentie redden we het en slagen we erin om aangename, zoete gedroogde tomaten aan te bieden aan liefhebbers," besluit Bouguerra.

Voor meer informatie:
Maher Bouguerra
Le Défi Tunesien
+216 50998778
darelfellah@outlook.com