De tarieven voor het eurovignet stijgen per 25 maart met 1,9 procent. Daarnaast zijn de tarieven voortaan ingedeeld op basis van CO2-emissieklasse, naast de bestaande criteria van Euro-emissieklasse en het aantal assen. Schonere vrachtauto's betalen hierdoor minder dan voertuigen met een hogere uitstoot.
Oorspronkelijk zou de nieuwe tariefstructuur per 1 januari 2025 ingaan. Luxemburg, een van de deelnemende landen aan het eurovignet, heeft echter niet op tijd goedkeuring gegeven, waardoor de invoering is uitgesteld.
CO2-emissieklasse
Motorrijtuigen vallen in vijf CO2-emissieklassen, van emissieklasse 1 (diesel) tot en met emissieklasse 5 (zero-emissie). Het huidige jaartarief van 1.250 euro stijgt naar 1.274 euro. De RDW vermeldt de CO2-emissieklasse van in Nederland geregistreerde motorrijtuigen en toont deze via het kentekenregister OVI.RDW. In 2025 behoort het merendeel van de voertuigen nog tot CO2-emissieklasse 1. Schonere, effectief zuinigere, motorrijtuigen komen in CO2-emissieklasse 2 tot 5. Een volledig overzicht van de nieuwe tarieven is te vinden in het officiële protocol (Trb. 2023, 52).
Eurovignet en vrachtwagenheffing
Het eurovignet is een belasting voor zware motorrijtuigen (bzm) met een toegestane maximum massa van 12.000 kg of meer die worden gebruikt voor goederenvervoer. Dit vignet is verplicht voor vrachtauto's op autosnelwegen in Nederland, Luxemburg en Zweden. Denemarken stapte per 1 januari 2025 uit het eurovignetverdrag.
Het eurovignet is verkrijgbaar als dag-, week-, maand- en jaarvignet. Eurovignetten die voor 25 maart 2025 zijn aangeschaft, blijven geldig voor de periode waarvoor ze zijn gekocht. Het bedrag aan bzm dat tot 25 maart 2025 geldt, hangt af van het aantal assen en de Euro-emissieklasse van het motorrijtuig. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de bzm.
Vanaf 2026 vervangt de vrachtwagenheffing het eurovignet. Dit nieuwe systeem introduceert een kilometerprijs voor alle motorrijtuigen met een toegestane maximum massa vanaf 3.500 kg.
Gevolgen voor ondernemers
De hogere tarieven en de invoering van CO2-emissieklassen leiden tot extra kosten, vooral voor ondernemers met een wagenpark dat grotendeels uit oudere, minder schone voertuigen bestaat. Bedrijven die investeren in schonere vrachtauto's profiteren juist van lagere tarieven. Daarnaast verandert de kostenstructuur verder door de vrachtwagenheffing die in 2026 ingaat. De kilometerprijs hangt dan direct af van het gebruik, wat bedrijven kan stimuleren om efficiëntere routes te plannen en duurzamere voertuigen aan te schaffen.
Bron: evofenedex