Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meet & Greet Field Day van Planasa in Spaans R&D-centrum

Op 12 maart organiseerde Planasa zijn eerste Meet & Greet Field Day op het R&D-centrum in Cartaya, in de Zuid-Spaanse provincie Huelva. Bezoekers uit alle delen van de wereld kwamen langs om kennis te maken met de commerciële rassen van aardbeien, blauwe bessen, frambozen en bramen. Ze kregen er een exclusief voorproefje van veelbelovende nieuwe selecties, die binnenkort op de markt komen.

De dag begon met een reeks presentaties over het veredelingswerk van Planasa in de zachtfruitsector. David Ortiz, directeur EMEA, trapte af met een overzicht van de groei en belangrijke mijlpalen van het bedrijf.

Bekijk hier de foto's van de dag op de website van onze Spaanse zusterpublicatie Freshplaza.es.


Het evenement was mogelijk dankzij het werk van het hele Planasa-team. Op de foto: Sebastián Gómez, Carlos Pérez, Álvaro Gómez en Pieter Coetzee.

Kees Konst, Chief Scientific Officer bij Planasa, lichtte de pijlers van het veredelingsprogramma toe. Hij benadrukte hoe Planasa voortdurend innoveert om rassen te ontwikkelen die beter bestand zijn tegen ziekten, efficiënter omgaan met water en geschikt zijn voor mechanische oogst. Ook onderstreepte hij de kansen voor verticale teelt, een methode met veel toekomstpotentieel.

Julián Rioja, commercieel directeur voor aardbei-, framboos- en braamplanten in Spanje, Portugal en Afrika, besprak de beschikbaarheid van de rassen van Planasa op verschillende locaties en in uiteenlopende teeltperiodes. Dit trok veel aandacht van het publiek, dat geen enkel detail uit de presentatie wilde missen.

Manuel Garcés, commercieel directeur voor blauwe bessen in EMEA, ging vervolgens in op het belang van jaarrond leveringen aan supermarkten. Hij gaf daarnaast een vooruitblik op de nieuwste rassen en selecties, die tijdens de proeverijen veel enthousiasme opwekten.


Vertegenwoordigers van Dole

Na de presentaties konden de bezoekers de verschillende zachtfruitrassen van dichtbij bekijken in de kassen.

Bij de bramen vielen vooral de nieuwe, doornloze selecties op. Deze rassen blinken uit in productiviteit, hebben een hoge Brix-waarde (10-12 graden) en een lange houdbaarheid. Ze vormen een aanvulling op de bekende Black Sultana, die jaarrond geteeld wordt in onder andere Marokko, Portugal en Mexico.


James Gregory en David Keelings van Keelings

Bij de frambozen werd Pink Hudson, al in productie in Spanje en Marokko, gepresenteerd naast het wereldwijd geteelde ras Adelita. Binnenkort volgt de introductie van Plapink 16130, een nieuwe selectie die momenteel getest wordt voor commerciële lancering.

In de blauwe bessenkassen trokken de rassen van Planasa veel aandacht, vooral omdat ze steeds vaker in nieuwe teeltgebieden worden geïntroduceerd, zoals Colombia, Egypte, Jordanië en Italië.

Souad Loukili en Kees Konst van Planasa

De hoge productiviteit en uitstekende vruchtkwaliteit waren gespreksonderwerpen, net als het maatvoering van BlueMaldiva, een ras dat recent een prijs won in China vanwege zijn smaak en uitstraling.

De proeverijen zorgden voor een verrassend positieve respons, zowel bij de blauwe bessen als bij de aardbeien. Smaak en stevigheid waren veelgeprezen eigenschappen.

Kortom, de eerste Meet & Greet Field Day van Planasa werd een groot succes. Bezoekers waren enthousiast over de kans om de rassen van dichtbij te ontdekken en tegelijkertijd collega's en klanten uit de hele wereld te ontmoeten.

Bekijk hier de foto's van de dag