Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CSRD heeft effect op hele keten, ook bij soepeler regels

In haar Omnibus-plannen stelt de Europese Commissie voor dat ongeveer 80 procent van de bedrijven wordt uitgesloten van de reikwijdte van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Alleen de verplichtingen voor duurzaamheidrapportage voor de grootste bedrijven blijven.

Het voorstel herschrijft de spelregels van de CSRD, maar verandert niets aan het echte spel, aldus Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying. "Bedrijven die relevant willen blijven, moeten hun toeleveringsketens inzichtelijk maken en verantwoordelijkheid nemen voor de impact die ze hebben op mens en milieu."

"Koplopers begrijpen dat en blijven investeren in transparantie, ongeacht de versoepeling van de rapportageregels," zegt Leontien. "Voor hen is duurzaamheid geen nalevingsvinkje, maar een strategische keuze die zorgt voor veerkracht en vertrouwen bij klanten, investeerders en de maatschappij."

Niet afwachten
"Tegelijkertijd zien we bedrijven die opgelucht ademhalen en denken dat ze dankzij de versoepelingen minder actie hoeven te ondernemen. Maar dat is een misvatting," vervolgt ze. "Grote bedrijven die wel onder de CSRD blijven vallen, zullen hun eisen aan leveranciers niet verlagen. Transparantie in de keten blijft een harde voorwaarde om mee te mogen doen in de duurzame economie. Wie nu afwacht, loopt het risico ingehaald te worden door concurrenten die duurzaamheid wél serieus nemen."

De echte uitdaging is volgens haar niet het voldoen aan de wet, maar het bouwen aan een toekomstbestendige en eerlijke keten. "De bedrijven die dat begrijpen geven zichzelf een voorsprong. Wie afwacht, blijft straks aan de zijlijn staan, terwijl de markt steeds verder beweegt naar transparantie en duurzaamheid."

Voor meer informatie:
ImpactBuying
info@impactbuying.com
https://impactbuying.com/

Publicatiedatum: