Nu het seizoen 2024/2025 voor vroeg groenten en fruit in Marokko ten einde loopt, bereiden exporteurs zich voor op de lancering van het seizoen voor watermeloen en zomerfruit. Mostapha Mohattan, een exporteur die gespecialiseerd is in de Franse markt, kijkt terug op een veelbewogen seizoen.
Mohattan: "De Marokkaanse export van groenten en fruit naar EU-landen is een bron van spanning geweest voor Europese telers, en dit wordt steeds duidelijker. Er zijn ook problemen in Marokko, waar het seizoen werd gekenmerkt door hogere kosten als gevolg van aanhoudende droogte, hogere transportkosten en ziektebestrijding. Dit seizoen hebben we ook te maken gehad met meer vertragingen en wachttijden bij de douane van Algeciras in Spanje. Aan de andere kant zien we ook dat de vraag naar verse Marokkaanse producten in Europa met elk nieuw seizoen blijft groeien en dat de sector zich veerkrachtig toont in deze moeilijke context, aangezien de productie elk jaar uitbreidt met nieuwe teeltgebieden."
Dit seizoen was de vraag vooral groot naar tomaten, paprika's en avocado's, aldus Mohattan: "Wat de producten betreft, hebben we de vraag zien schommelen afhankelijk van de schaarste op de Europese markt; de vraag naar chilipepers en bonen is momenteel bijvoorbeeld hoger dan aan het begin van het seizoen. De vraag naar komkommers heeft de tegenovergestelde trend gevolgd. Voor tomaten, paprika's en avocado's is de vraag het hele seizoen stabiel en hoog geweest. We verwachten een sterke vraag naar watermeloenen later in het seizoen, te oordelen naar het indrukwekkende aantal aanvragen die we momenteel ontvangen."
"Het tempo van de exporten werd ook beïnvloed door problemen in Marokko, ondanks de sterke vraag. Voor tomaten hadden we bijvoorbeeld zorgen over de kleur, naast de gebruikelijke fytosanitaire problemen zoals ToBRFV. Telers van tomaten kregen ook goede prijzen op de lokale Marokkaanse markt, met gunstigere en minder risicovolle betalingsvoorwaarden, waardoor er minder volume beschikbaar was voor export. Ook voor watermeloenen wordt dit seizoen een productietekort verwacht," vervolgt Mohattan.
Wat de marktkaart betreft, blijft de configuratie volgens Mohattan vergelijkbaar met die van voorgaande seizoenen: "Spanje staat bovenaan de lijst van landen met de grootste vraag, gevolgd door Frankrijk, het VK, Duitsland en Nederland, die zowel eindbestemmingen als draaischijven voor wederuitvoer naar andere delen van Europa zijn, zoals Centraal- en Oost-Europa en Scandinavische landen."
Andere markten
Ondanks de sterke vraag wordt het cruciaal om de markten voor Marokkaans AGF te diversifiëren, voegt Mohattan toe. "De onrust onder Europese telers wordt seizoen na seizoen erger en treft steeds meer landen. We zijn op zoek naar potentiële nieuwe markten in Oost-Europa, Scandinavische landen en Zuidoost-Azië, waar demografische en economische groei veelbelovende perspectieven bieden. De voedselverwerkende sector in Europa blijft ook een markt met onaangeboord potentieel, terwijl we beschikbaarheid en aanbiedingen hebben van tomaten en courgettes die bestemd zijn voor verwerking."
Logistieke efficiëntie blijft ook een gebied dat voor verbetering vatbaar is, volgens Mohattan. "In 2025 hebben we een nieuwe structuur opgezet in Perpignan, Fructimoor Agrotrade Nexus, om dichter bij onze oude en nieuwe markten te staan. Hierdoor kunnen onze klanten hun productbehoeften sneller bespreken met onze medewerkers in Perpignan. Bestellingen bij Fructimoor Agrotrade Nexus worden sneller verwerkt en verzonden door onze Fructimoor inkoopcentrale in Marokko. Hierdoor kunnen we optimale kwaliteit en minder rompslomp voor onze klanten garanderen."
Voor meer informatie:
Mostapha Mohattan
Fructimoor / Fructimoor Agrotrade Nexus
Tel +212 656873543 / +33 659752318
contact@frunex.com
www.fructimoor.com