Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob van der Weele:

"Het draait om een goed product op de juiste plek te krijgen"

Tholen - Rob van der Weele is terug waar zijn wortels liggen: Noord-Holland. Na een carrière van meer dan veertig jaar in de AGF-sector voelde hij zich al snel thuis bij JH Wagenaar in Hoorn, waar hij sinds juli 2024 als senior in- en verkoper werkt. Met een brede ervaring in zachtfruit en een nieuw takenpakket dat zich richt op stapelgroenten en aardappelen, brengt Rob zijn kennis en passie op een andere manier in de praktijk.

"Het is wel een overgang," vertelt hij. "Bij zachtfruit, zoals aardbeien en frambozen, werk je met producten die extreem gevoelig zijn voor temperatuur, transport en kwaliteit. Alles moet tot in detail perfect geregeld zijn. Dat maakt de handel dynamisch. Nu werk ik met stevige stapelproducten, zoals witte en rode kool, wortelen, bieten en aardappelen. Ze zijn minder kwetsbaar, maar daardoor verandert ook de manier van werken. Het draait meer om lange lijnen en stabiele logistiek." Er is echter een belangrijke gemene deler. "Uiteindelijk draait het om een goed product op de juiste plek te krijgen."

Rob van der Weele

Opperdoezer ronde: een bijzondere uitdaging
Een opvallend onderdeel van Robs werk is de verantwoordelijkheid voor de Opperdoezer ronde, een beschermde aardappel die al jarenlang exclusief door Wagenaar wordt verhandeld. "Deze aardappel is een echt streekproduct, gebonden aan de regio rond Opperdoes. Alleen hier mag hij geteeld worden, en dat maakt hem uniek," legt Rob uit. Het seizoen loopt van juni tot november, en hij begeleidt het volledige proces: van afspraken met telers tot de verkoop aan supermarkten.

"Het mooie aan de Opperdoezer ronde is dat het een echt seizoensproduct is. Dat geeft het iets speciaals, net zoals je dat ziet bij asperges," vertelt Rob. "Je merkt dat consumenten en retailers daar steeds meer oog voor hebben. Ze waarderen dat lokale en authentieke karakter." Rob is de schakel tussen de telers, die hard werken om het product te telen, en de afnemers, die hun klanten iets bijzonders willen bieden. "Het is uitdagend, maar ook heel dankbaar werk. Je ziet direct de resultaten van wat je doet."

Veertig jaar in de AGF-sector
Rob begon zijn loopbaan al op jonge leeftijd in de AGF-sector. "Ik was een jaar of vijftien toen ik bij een groenteboer ging werken. Dat beviel zo goed dat ik er mijn vak van heb gemaakt. Voor mijn achttiende stond ik al volledig in de groente- en fruitzaken." Wat volgde was een carrière van meer dan vier decennia in verschillende rollen en bedrijven, van categorymanager AGF bij Deen Supermarkten tot productmanager zachtfruit bij The Greenery.

Minder reistijd, meer focus
De overstap naar JH Wagenaar betekende voor Rob ook een verandering in zijn dagelijkse ritme. "Voorheen reed ik dagelijks naar Barendrecht en lag mijn werkgebied vooral in de Betuwe, Noord-Brabant en Limburg. Ik reed tot wel 75.000 kilometer per jaar. Dat is niet niks. Nu werk ik op twintig minuten van huis, en dat is een verademing."
Toch blijft het werk intensief. "De handel in stapelproducten is anders, maar zeker niet minder uitdagend. Het zijn grote volumes, en je moet goed plannen om alles soepel te laten verlopen." Bij JH Wagenaar werkt Rob binnen een klein team van vijftien mensen. "Dat zorgt voor korte lijnen en veel direct contact. Ik vind dat prettig. Het voelt vertrouwd."

De toekomst van de AGF-sector
Rob ziet de uitdagingen in de AGF-sector toenemen, vooral als het gaat om productbeschikbaarheid. "Telers krijgen te maken met strengere regelgeving rond middelengebruik, wat de productie onder druk zet. Dat heeft gevolgen voor de hele keten, van teler tot retailer."
Daarnaast ziet hij dat de vraag naar seizoensproducten toeneemt. "Consumenten willen producten die lokaal en bijzonder zijn. De Opperdoezer ronde is daar een goed voorbeeld van. Het is een aardappel met een verhaal, en dat spreekt mensen aan." Rob verwacht dat deze trend zich de komende jaren verder zal ontwikkelen.

Een cirkel die rond is
Voor Rob (61) voelt zijn huidige werk als een mooie afsluiting van zijn carrière. "Ik ben mijn loopbaan begonnen in Noord-Holland en heb jarenlang in andere regio's gewerkt. Nu ben ik weer terug waar het allemaal begon. Het voelt alsof de cirkel rond is en ik blijf de komende jaren mijn ervaring, energie en passie als altijd inzetten."

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
J.H. Wagenaar
r.vanderWeele@jhwagenaar.nl