Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sector verweert zich na klachten over campagne 'Geef boeren toekomst'

ZLTO maakte onlangs voor de vierde maal in betrekkelijk korte tijd de gang naar de Reclame Code Commissie (RCC) in Amsterdam, na klachten over de campagne 'Geef boeren toekomst'. ZLTO doet dat in volle overtuiging. 'We verdedigen boeren en tuinders waar nodig', aldus Heleen van Pol, specialist marketing en communicatie. 'Het is onze taak om positief te communiceren over de agrarische sector.'

ZLTO is een van de initiatiefnemers van 'Geef boeren toekomst', samen met onder meer LLTB, Voergroep Zuid, Fransen Gerrits en NZO. Deze campagne zet de onmisbare rol van boeren en tuinders in Nederland op de voorgrond, onder meer via landelijke radiospotjes. Maar de campagne roept hier en daar ook weerstand op: in februari boog de RCC zich voor de vierde maal over een klacht.

Natuurlijk voedsel
In de campagne wordt onder meer de vraag gesteld: 'Waarmee gaan wij en onze kinderen een gezonde toekomst tegemoet? Op een dieet van fabrieksvoedsel, of willen we onze kinderen laten opgroeien met natuurlijke voeding?' De stelling dat natuurlijk voedsel te verkiezen valt boven fabrieksvoedsel ging een luisteraar te ver en ze stapte naar de RCC. Diezelfde klaagster betwijfelde ook of je op basis van onderzoek van de WUR mag stellen dat 'een dieet met zowel dierlijke als plantaardige producten het beste is voor gezondheid en klimaat'. De verwachting is dat de RCC binnen enkele weken uitspraak zal doen.

Marginale aanpassing
In eerdere zaken rond 'Geef boeren toekomst' werd ZLTO en mede-initiatiefnemers telkens in het gelijk gesteld. In slechts één geval werd een postertekst marginaal aangepast. Op de poster stond onder de kop 'Gezond en betaalbaar' met foto van een stukje vlees met daaronder de volgende tekst: 'Eerlijke prijs voor jou, in balans met natuur en milieu, eerlijke prijs voor de boer'. De RCC achtte de passage 'in balans met natuur en milieu' in strijd met de reclamecode. Daarop paste 'Geef boeren toekomst' de tekst aan tot 'met meer aandacht voor natuur en milieu'. Van Pol onderstreept dat in het algemeen de houding van het publiek ten aanzien van boeren jaar na jaar onverminderd positief is. 'Maar een kleine groep binnen de samenleving blijft ageren tegen de sector. Exponenten uit die groep maken vervolgens de gang naar de RCC.'

De pleidooien die ZLTO bij de reclamecommissie houdt, kunnen volgens Van Pol gedaan worden dankzij de (financiële) steun van alle agrarische partijen binnen 'Geef boeren toekomst'. Daarbij is nieuwe support altijd welkom. 'Leden en partijen die ZLTO steunen om het eerlijke en echte verhaal te vertellen richting het grote publiek kunnen altijd doneren.'

Greenpeace
Overigens komt andersom ook voor: dat ZLTO naar de RCC stapt vanwege misleiding. Zo besliste de RCC vorig jaar dat Greenpeace het lespakket Een betere wereld begint op je bord moet aanpassen, na klachten van ZLTO en Agrifacts. Het lespakket, bedoeld voor basisscholen, was in de ogen van de RCC kinderreclame (wat niet mag) en sommige beweringen zoals 'de industriële vleesproductie maakt mensen ziek' bleken te stellig.

Bron: ZLTO

Publicatiedatum: