Eind januari maakte Jumbo bekend dat CEO Ton van Veen heeft besloten de leiding over te dragen. Jumbo is de zoektocht gestart naar een nieuwe CEO. Totdat een nieuwe CEO is aangesteld zal Tom Heidman als interim CEO de leiding van Koninklijke Jumbo Food Groep op zich nemen. Tom gaat 1 maart van start bij Jumbo, zo meldt de supermarktketen.
Tot aan 1 april - het moment dat Ton van Veen aftreedt als CEO - zullen Tom en Ton samen werken aan een goede overdracht. Jumbo en Tom leerden elkaar al eerder kennen; bij zowel de overname van Super de Boer als bij de oprichting van inkooporganisatie Bijeen en daarna toen Jumbo C1000 overnam, waar Tom destijds CEO was.
Tom heeft een brede foodretailervaring waarbij hij meerdere directieposities heeft bekleed, waaronder bij Albert Heijn, Gall & Gall en Retail Network. Daarnaast is hij als commissaris betrokken geweest bij Vion, Vermaat, Euroma en Remia. Colette Cloosterman-Van Eerd: "Wij zijn blij Tom aan het directieteam toe te voegen. Met zijn persoonlijkheid, kwaliteiten en ruime ervaring, waaronder ook kennis van de Jumbo formule, zien wij in Tom de ideale kandidaat om tijdelijk invulling te geven aan de rol van CEO. Graag gaan we samen met hem deze nieuwe fase in en bouwen we voort op de solide basis die er nu staat. Ondertussen gaat de zoektocht naar een vaste CEO door. Wij hebben er alle vertrouwen in iemand te vinden die voor een lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf."
Tom Heidman: "Na vele jaren actief te zijn geweest in directieposities nam ik het besluit om mij te focussen op diverse commissarisrollen en mijn passie voor het ontwikkelen van voedingsproducten. Maar van een interim CEO-rol bij Jumbo gaat mijn retail hart sneller kloppen en maak ik graag ruimte. Ik heb al meerdere keren kennis gemaakt met dit mooie bedrijf en ik kijk ernaar uit om samen met de familie Van Eerd, het directieteam en alle andere collega's en ondernemers voort te bouwen aan de hernieuwde groeifase vanuit de stevige basis die is gelegd."
Colette Cloosterman-Van Eerd vervolgt: "In de komende periode nemen we uiteraard ook uitgebreid de tijd om afscheid te nemen van Ton van Veen. Onderdeel daarvan is een moment waarbij we stil zullen staan bij een fantastische reis van bijna 21 jaar waarin we samen met Ton Jumbo lieten groeien."
Jaarverslag 2024
De bekendmaking valt samen met het publiceren van haar jaarverslag 2024 'Samen zijn we Jumbo' gepubliceerd op jumborapportage.com. Zoals eerdere jaren geeft deze rapportage de verslaglegging over het afgelopen jaar, bestaande uit een bestuursverslag en de financiële jaarrekening. In het bijgevoegde duurzaamheidsverslag staat Jumbo uitgebreid stil bij de duurzaamheidsprestaties van de organisatie, gerapporteerd vooruitlopend op de CSRD-richtlijnen. Het jaarverslag bevat de definitieve jaarcijfers nadat Jumbo eind januari al een eerste terugblik gaf op 2024. De publicatie van het jaarverslag valt samen met de aankondiging van de aanstelling van een interim CEO en een aanstaande wissel in de Raad van Commissarissen (RvC) van Jumbo door benoemingstermijnen die aflopen.
Omzet en winst
Koninklijke Jumbo Food Groep heeft in het boekjaar 2024 een totale consumentenomzet van € 10,72 miljard behaald (-2,7% t.o.v. 2023). Daarvan is € 10,64 miljard consumentenomzet gerealiseerd door Jumbo Supermarkten, een daling van 2,3% ten opzichte van 2023 (- € 250 miljoen). Deze daling wordt meer dan volledig veroorzaakt door de stop van tabaksverkopen per 1 juli 2024 (- € 400 miljoen). In België groeide Jumbo met ruim 22% naar een omzet van € 397 miljoen en Jumbo België heeft daarmee, een jaar eerder dan verwacht, een bescheiden winst behaald. Het totale bedrijfsresultaat (EBIT) van Koninklijke Jumbo Food Groep is uitgekomen op € 113 miljoen (+ 16% t.o.v. 2023) en de nettowinst op € 28 miljoen (+ 29% t.o.v. 2023). Geschoond voor eenmalige lasten in verband met de herinrichting van de kantoororganisatie en de verzelfstandiging van La Place komen bedrijfsresultaat en nettowinst uit op respectievelijk € 150 miljoen (+ 53%) en € 55 miljoen (+ 155%). De opgaande lijn in omzet en resultaten, die zich vooral in de belangrijke decembermaand van 2024 aftekende, heeft zich doorgezet in de eerste maanden van 2025.
Solide basis
Ook 2024 was nog een jaar van uitdagende marktomstandigheden met aanhoudende kostenstijgingen en druk op marges. Desondanks is Jumbo tevreden over het resultaat, zoals CEO Ton van Veen al aangaf tijdens de presentatie van de jaarcijfers in januari van dit jaar. De afgelopen twee jaar is samen met alle collega's en ondernemers hard gewerkt aan de koers 'Jumbo zoals Jumbo bedoeld is', waarmee Jumbo haar onderscheidende vermogen opnieuw kracht bijzet en de formule nóg relevanter maakt voor trouwe klanten én voor nieuwe klanten. Er ligt een solide basis om verder op door te bouwen. Met het aangescherpte meerjarenplan voor 2025-2027 zet Jumbo in op een hernieuwde groeifase, waarmee de supermarktorganisatie klanten terug wil winnen en behouden, nieuwe klanten aan zich wil binden en daarmee het marktaandeel weer vergroot. Kortom, van klanten weer échte fans maken. Colette Cloosterman-Van Eerd, voorzitter RvC en mede-eigenaar Jumbo: "Wij danken het directieteam en alle collega's en ondernemers, maar ook partners van Jumbo waaronder leveranciers, voor de geweldige manier waarbij zij zich het afgelopen jaar hebben ingezet voor Jumbo."
Grote dank aan vertrekkende RvC-leden Antony Burgmans en Wilco Jiskoot
Dit is het laatste Jumbo jaarverslag waar commissarissen Antony Burgmans en Wilco Jiskoot hun handtekening onder zetten. Zij nemen binnenkort afscheid van Jumbo omdat hun termijn van benoeming afloopt, op respectievelijk 5 maart 2025 en 1 april 2025.
Colette Cloosterman-Van Eerd: "Maar liefst 16 jaar zijn Antony en Wilco als leden van de Raad van Commissarissen nauw betrokken geweest bij ons familiebedrijf. Zij hebben veel betekend voor het succes en de enorme groei die Jumbo heeft doorgemaakt. Wij zijn Antony en Wilco dan ook zeer dankbaar voor hun jarenlange inzet en bijdrage. Antony is van enorme waarde geweest voor onze organisatie door ons continu op een heldere manier van feedback te voorzien op belangrijke strategische keuzes. Binnen de RvC hield hij ons allen scherp waarbij hij nooit het overzicht uit het oog verloor. Wilco wist altijd de juiste balans te vinden tussen risico's en kansen voor onze organisatie. Aanvullend met zijn financiële, bestuurlijke en M&A-achtergrond en -ervaring is ook hij van enorme waarde geweest. Met het aankomende vertrek van Antony en Wilco verwachten wij op korte termijn nieuwe commissarissen toe te voegen aan de RvC."
Bron: Jumbo