Tholen - FMB vierde afgelopen zaterdag 22 februari haar 100-jarig jubileum. In een afgeladen evenementenzaal Den Oven in het Vlaamse Boom werd er met collega's, familie en relaties gekeken naar de afgelopen 100 jaar, maar ook vooruitgekeken naar de toekomst. Echter werd er bovenal genoten van het moment onder het genot van een hapje, drankje en muziek van de coverband, toepasselijk genaamd, de Green Onions. "Het was in één woord prachtig", zo beschrijft Nick Michiels van het familiebedrijf de avond. "We hebben enkel leuke positieve reacties gehad en de zaal was de gehele avond goed gevuld met uiteindelijk richting de 220 gasten."
Het team van FMB/Calsa
Echter was er voordat de buffetten geopend werden, en het dansen los kon barsten, eerst nog tijd voor het officiële gedeelte. Het publiek werd meegenomen in een reis door de jaren, die overigens ook bij de ingang al met een wandeling langs de 'history lane' te bezichtigen was. Hierbij werden Nick Michiels en Gerd Stijnen, inmiddels de vierde generatie binnen het bedrijf, gevraagd naar de historie. "Eigenlijk begon het allemaal in 1924", zo stak Nick van wal. "Destijds was het Frans Michiels, die met paard en kar naar de markt in Brussel reed om er bonen, erwten en asperges te verkopen."
Vanuit dit bescheiden begin groeide het echter al snel naar een onderneming, waarbij export centraal stond. "Dat was al in 1935", vult Gerd aan. "Toen begonnen we met de export naar Frankrijk en Nederland. Uiteindelijk zijn daar in de jaren '50 Duitsland en Zwitserland bijgekomen, waarbij transport voornamelijk met de vrachtwagen, maar ook veel met de trein gebeurde. Er was nog geen sprake van gekoeld transport. In de jaren '80, en zeker na de val van de Berlijnse muur, is de export vervolgens heel snel gestegen, omdat er veel interesse kwam uit Chemnitz, Dresden, Leipzig en Berlijn."
De zaakvoerders van FMB, Gerd Stijnen en Nick Michiels, gaan in op de historie
Op de vraag hoe het tweetal de groentenexport hebben zien evalueren, zijn ze stellig. "Vroeger was alles seizoensgebonden", zo legt Nick uit. "Toen had je witloof alleen in de winter en tomaten/komkommers enkel in de zomer. Nu kan je verschillende groenten het hele jaar door krijgen door de nieuwe teelttechnieken." Hoe men als bedrijf dan inspeelt op veranderende marktomstandigheden, is ook duidelijk. "Door hoge kwaliteit aan te bieden, blijft de vraag uit het buitenland groot. We kunnen kort op de bal spelen, omdat we zeer dicht op het product en de productie staan. Samen met een goeie service merken we dat we op deze manier een verschil kunnen maken."
Jeroen Buyck, Charlotte Buyck en Pol Dendauw van Calsa over de match tussen FMB en de groep
En zo blijkt, want een 100-jarig jubileum vieren is niet elk bedrijf gegeven. Na de reis door de tijd werd er met Pol Dendauw, Jeroen en Charlotte Buyck ook ingegaan op de toekomstbestendigheid, kracht van FMB, maar ook de match met Calsa, waarmee het bedrijf sinds 2019 in het verhaal is gestapt. Jeroen legt uit: "Historisch gezien hebben wij, met Calsa, altijd veel contacten gehad met telers en export gedaan op landen, zoals Frankrijk, Spanje, Italië en de Oostbloklanden. Duitsland was voor ons een markt die we minder kenden, waardoor de toenadering tussen FMB en Calsa eigenlijk vanaf het begin al logisch was. Hierbij was er vanaf minuut 1 ook een klik qua manier van werken. Ook qua mentaliteit bleken we een match."
Pol beschrijft dan ook de voordelen van de samenwerking. "Door expertise en logistiek te delen, kunnen beide bedrijven efficiënt werken en een breed assortiment aanbieden aan onze klanten. Bovendien zorgt het gezamenlijke netwerk voor een sterkere marktpositie en een heel snelle levering, wat essentieel is in de verssector. Wie kan zeggen wat om 6 u 's morgens aangekocht is nog dezelfde avond bij de klant is? Wij kunnen dat, en dat vergt toch heel wat organisatie."
De vorige generaties worden letterlijk en figuurlijk in het zonnetje gezet. Vlnr: Eliane Michiels, Ervé Jooken, Frans Michiels, Nick Michiels, Edward Michiels, Gerd Stijnen, Jos Michiels en Gerda Michiels
Een grotere speler betekent, zo stelt Charlotte, echter niet dat het familiale van beide bedrijven is verdwenen. "Vandaag zijn we al met een goede 60 collega's in de groep. Voor sommigen is dit misschien al een groot bedrijf, maar voor ons blijft het dezelfde familiale geest. We kunnen onze organisatie niet zijn, zonder de mensen die elke dag het beste van zichzelf geven. We zijn zelf als management elke dag onder de mensen en weten dat we het succes ook komt dankzij de inzet van iedereen. Voor ons is het belangrijk dat iedereen van het management bereikbaar is, elke dag meewerkt, en begrijpt waar het elke dag in de handel aan de klantzijde om draait, maar ook op de werkvloer. Dat is voor ons de essentie."
Coverband de Green Onions bracht de mensen op de dansvloer
Tot slot keek Jeroen naar de toekomst om succesvol door te blijven gaan, ondanks een uitdagend economisch klimaat. "We kennen een toenemende regelgeving, zowel vanuit Europa als vanuit België. Soms is het zelfs niet gemakkelijk te weten waaraan je allemaal moet voldoen. Dat maakt het zeker niet gemakkelijk", legt hij uit. "Door samen te werken delen we de expertises, en kunnen we een gemeenschappelijke aanpak hanteren op gebied van bijvoorbeeld boekhouding en personeelszaken. We gaan voor onze partners, banken, personeelszaken, verzekeringen, altijd vaste relaties aan zodat we altijd juist geïnformeerd zijn. Het is wel zo dat onze markt enorm competitief is, waardoor we echt steeds heel kostenbewust moeten kijken naar alles wat in onze organisatie gebeurt." Echter viel dat kostenbewuste deel op deze zaterdagavond 'voor de uitzondering één keer weg'. "We willen iedereen echter gunnen om mee te genieten van dit 100-jarig bestaan", lacht Jeroen.
Het feest ging nog lang door
Hierna werd iedereen dan ook van harte uitgenodigd om het feestje mee te vieren. Dit liet men zich geen tweede keer zeggen, want onder het genot van de buffetten, een fotostudio waarbij de gasten een eigen foto konden maken, cocktailbar en natuurlijk coverband de Green Onions bleef het nog lang gezellig in Boom. "Een zeer geslaagde avond en een prachtige manier om ons jubileum te kunnen vieren", zo was de consensus.
Foto's Nicolas Herbots
Voor meer informatie:
Frans Michiels & Zn (FMB)
Kempenarestraat 50A - Bus 3
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32 15 560600
info@fmb.be
www.fmb.be