Lege schappen. Geen koffie. Crisis! De NOS haakt in op een conflict tussen het moederbedrijf van koffiemerk Douwe Egberts en supermarkten over de koffieprijs. De prijs voor koffie is fors gestegen de afgelopen tijd. Supermarktketens willen de prijzen zo laag mogelijk houden. Een kilo arabicabonen kost tegenwoordig zo'n 8,50 euro op de wereldmarkt.
De prijsstijging van ruwe koffiebonen heeft verschillende oorzaken. Brazilië is een van de grootste koffieproducenten ter wereld, maar het afgelopen jaar hadden de koffieboeren daar te kampen met slecht weer als gevolg van klimaatverandering. De oogst was veel minder groot.
Tegelijkertijd is de vraag naar koffie de afgelopen jaren wereldwijd flink toegenomen. In Azië werd van oudsher voornamelijk thee gedronken, maar de afgelopen jaren is koffie ook daar een populaire drank geworden.
De koffiecrisis maakt dat er ook (weer) gekeken wordt naar lokaal, bedekt koffie telen. In Nederland zitten er twee projecten met een kasteelt aan te komen. Een van de partijen die de stap zet, is De Koffiejongens. Het is een leverancier van biologische koffie.