Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nog geen LZV’s in Frankrijk

Het is al vele jaren wachten op een pilot met LZV's in Frankrijk. Met de huidige Franse minister van transport lijkt die wens er voorlopig niet in te zitten. Afgelopen week liet hij in een gesprek nog eens weten geen fan van de LZV te zijn. Veel Franse transportorganisaties zijn wel voorstander van LZV's en lobbyen al jaren om dit voertuigconcept in Frankrijk te introduceren. TLN steunt hen waar mogelijk daarbij, zo melden ze.

In een bijna drie uur durend gesprek met een Parlementslid van de Europese Commissie voor duurzame ontwikkeling en ruimtelijke ordening werd Philippe Tabarot, sinds 2024 minister van Transport in Frankrijk, ondervraagd over het onderwerp langere en zwaardere vrachtauto's. Volgens het Parlementslid bieden LZV's grote voordelen voor het milieu en de logistiek en zouden deze voertuigen in belangrijke mate kunnen bijdragen aan de ecologische transitie van de transportsector in Frankrijk. Het Parlementslid wees naast voordelen voor de doorstroming en de verkeersveiligheid ook op het feit dat LZV's in veel omringende landen succesvol worden toegepast. De vraag aan de minister was in hoeverre de regering bereid is om ook de inzet van LZV's in Frankrijk toe te staan.

Geen fan
Minister Tabarot liet in een reactie hierop weten in zijn vorige functie als senator geen fan te zijn geweest van langere en/of zwaardere vrachtauto's. Dit gaf hij aan vanwege de staat van de wegen die al veel onderhoud vergen en de verkeersveiligheid. Ook gaf hij aan gehecht te zijn aan het goederenvervoer per spoor en te vrezen dat de komst van LZV's hier een negatief effect op zouden hebben. Daarnaast wil hij niet dat de inzet van LZV's vanuit Europa wordt opgelegd. Tabarot zei aan het eind de deur voor LZV's in Frankrijk niet helemaal te willen sluiten, maar dat er verder onderzoek nodig is om tot een definitief standpunt te komen.

Praktijkdag
Veel Franse transportorganisaties zijn voorstander van LZV's en lobbyen al jaren om dit voertuigconcept in Frankrijk te introduceren. TLN steunt hen waar mogelijk daarbij. Vorig jaar heeft TLN samen met de IRU en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een praktijkdag georganiseerd om Franse vervoerders bij te praten over de vele voordelen van het concept en de wijze waarop het gebruik van LZV's in de Nederlandse wetgeving is opgenomen.

Bron: TLN

Publicatiedatum: