Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vershal Boontjes viert 5-jarig bestaan met verhuizing van Plantjes

Bijna 5 miljoen omzet voor Boontjes

Tholen - Plantjes, de kamer- en tuinplantenwinkel van Enzo Cassaro verhuist naar een groter pand. De ruimte die vrijkomt, gaat bewust niet naar Vershal Boontjes. Is de groei er na 5 jaar uit? Niets is minder waar. De groei van Plantjes stagneerde vanwege ruimtegebrek, Boontjes laat op dezelfde aantal m² nog altijd groei zien. Dit jaar bestaat Boontjes 5 jaar. Met een stabiele groeilijn van gemiddeld 12% per jaar, werd afgelopen jaar een omzet van bijna 5 miljoen euro gerealiseerd.

Groei
"Er kan verrassend veel binnen de huidige vierkante meters. In het begin had je nooit gedacht dat het zo zou groeien. Het eerste jaar leek het plafond op 1,5 miljoen te liggen – 'dat zal nooit hoger worden,' dacht ik toen. Maar inmiddels is die grens allang doorbroken", vertelt Enzo.

Een uitbreiding met extra vierkante meters is volgens Enzo financieel niet aantrekkelijk. "De benodigde verbouwing zou ingrijpend en kostbaar zijn, terwijl de verwachte omzetgroei niet opweegt tegen de investering," legt hij uit. Bovendien heeft de winkel een efficiënte indeling die klanten waarderen. "Geen ingewikkelde gangpaden en schappen, met één rondje door de winkel zijn ze klaar."

Seizoensdynamiek
Plantjes daarentegen liep tegen ruimtegebrek aan waardoor de groei stagneerde. Seizoenspieken, zoals de vraag naar tuinplanten in het voorjaar, konden nauwelijks worden opgevangen en lang niet alles wat ze bij Plantjes in huis hebben konden ze laten zien. Door te verhuizen kunnen ze het nieuwe Plantjes beter inrichten. Bovendien worden de magazijnruimte van Plantjes en Vershal Boontjes gescheiden, wat logistiek veel winst oplevert voor beide winkels. Enzo verwacht met Plantjes een flinke omzetgroei te kunnen realiseren. "Seizoenen spelen in planten een veel grotere rol dan in AGF. In rustige periodes draait Plantjes een omzet van ongeveer 10.000 euro per week, maar in piekperiodes kan dit oplopen tot 30.000 euro. In de AGF is het in het voorjaar natuurlijk wel drukker, maar het is niet zo dat je in het voorjaar het drievoudige draait van wat je in een rustige week draait."

Duidelijk concept
Boontjes blijft hetzelfde, het duidelijke concept blijft klanten aanspreken. Er zijn drie belangrijke pijlers: scherpe acties, een overzichtelijke winkel met budgetuitstraling en een sterke online aanwezigheid.
In de buurt kent iedereen de winkel inmiddels. Social media spelen daarom een belangrijke rol in het werven van nieuwe klanten. "Ik heb het laten onderzoeken. Ongeveer een derde van mijn klanten komt via social media, een derde via mond-tot-mondreclame en een derde uit de directe omgeving," zegt Enzo. Onlangs zijn medewerkers met een Boontjes TikTok account gestart. "Daar staan eigenlijk alleen grappen en grollen op, maar ik merk dat het toch nieuwe klanten oplevert."

Waar blijven de copycats?
Enzo is heel open over zijn succesconcept. Hij schreef er een boek over waarin hij de ins en outs uitlegt. Tegenwoordig geeft hij ook seminars aan AGF-ondernemers via groothandel Postuma AGF en branchevereniging AVN. Daar merkt hij dat zijn aanpak weliswaar bewondering oogst, maar zelden volledig wordt omarmd. Veel groenteboeren houden vast aan hun vertrouwde werkwijze en voegen misschien wat tips en trucs toe. "Mensen zien mijn succes, maar ze geloven niet dat het ook voor hen werkt," zegt hij. "Ze denken dat het de locatie is of dat het aan mij ligt." Toch laten ondernemers die de stap zetten zien dat de aanpak werkt. "Er is zelfs al een ondernemer die met dit concept zijn omzet verdubbelde en noteert nu meer dan een ton winst per jaar."

Een toekomst met meer groenteboeren?
Enzo blijft zich inzetten voor zijn missie om het aantal groenteboeren in Nederland te laten groeien. Naast zijn eigen winkels en seminars wil hij ook op scholen het ondernemerschap in de AGF-sector onder de aandacht gaan brengen. "Ik verwacht niet dat het heel snel zal gaan, maar als ik met pensioen ga, wil ik dat Nederland weer 2000 groenteboeren telt," besluit hij.

Klik hier voor een artikel uit Weekblad Wegwijs waarin Enzo meer vertelt over het succes van Boontjes en zijn missie om de ambachtsman/vrouw in het Nederlandse straatbeeld te behouden.

Voor meer informatie:
Enzo Cassaro
Vershal Boontjes
Tunnelweg 52
6601 CX Wijchen
Tel.: +31 (0)6 21 34 51 81
@Vershal Boontjes