Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek geeft inzicht in koopgedrag groenteconserven

Toekomst groenteconserven ligt in moderne peulvruchten

Onderzoeksbureau Ipsos heeft in het najaar van 2024 een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder 3.000 Nederlandse kopers van groenteconserven tussen de 18 en 65 jaar in opdracht van Bonduelle. Het doel was om inzicht te verkrijgen in koopgedrag, voorkeur en barrières rondom groenteconserven.

Moderne en traditionele wereld
Uit cijfers van YouGov (voorheen GfK) blijkt dat 9 op de 10 huishoudens groenteconserven kopen. Binnen groenteconserven bestaan er, volgens het onderzoek van Ipsos, twee verschillende werelden: de traditionele en de moderne wereld.

De AVG-maaltijd (aardappelen, vlees en groente) is de belangrijkste toepassing in de traditionele wereld. Groenteconserven hebben hier de rol van component in een maaltijd; ze liggen naast aardappelen en vlees op het bord. Groenten zoals rode kool (74%), doperwten met wortelen (65%) en sperziebonen (61%) zijn in deze maaltijden het meest populair. Naast de AVG-maaltijd worden ze vaak gekocht om de voorraad thuis aan te vullen. Groenteconserven in de traditionele wereld worden relatief vaak gekocht door mannen (51%), 46-65-jarigen (47%) en vleeseters (67%). Hoewel gemak en betaalbaarheid belangrijk blijven, spelen percepties van ouderwetsheid en het idee dat verse groenten meer vitamines bevatten, een rol.

In de moderne wereld staan maïs en moderne peulvruchten, zoals rode kidneybonen, linzen, kikkererwten en edamame bonen, centraal. Ze worden vaak verwerkt in salades en wereldgerechten zoals wraps en curry's. Groenteconserven hebben in de moderne wereld vaak de rol van ingrediënt in een maaltijd; ze worden in een maaltijd verwerkt. Groenteconserven in de moderne wereld worden relatief vaak gekocht door vrouwen (56%), jongeren van 18-25 jaar (15%) en flexitariërs (47%). Betaalbaarheid blijft belangrijk, terwijl ouderwetsheid en vitaminegebrek nauwelijks een rol spelen. Moderne peulvruchten worden ook gekocht omdat ze gezond en een goede bron van vezels en eiwitten zijn. Kopers van moderne peulvruchten in de moderne wereld zoeken vaker naar recepten (33%), dan kopers van groenteconserven in de traditionele wereld.

Groeipotentie van moderne wereld
Al in de jaren '80 anticipeerde Bonduelle op veranderend eetgedrag met de introductie van maïskorrels, toen "gouden doperwtjes" genoemd. Ruim 15 jaar geleden zette het bedrijf een nieuwe standaard door moderne peulvruchten in Nederland te introduceren en groot te maken. Door het bouwen van de moderne wereld in de categorie groenteconserven heeft Bonduelle de categorie toekomstbestendig gemaakt.

"Peulvruchten zijn gezond, milieuvriendelijk en ideaal voor wie minder vlees wil eten zonder in te leveren op vullende en voedzame maaltijden. Bovendien spelen peulvruchten een belangrijke rol in de eiwittransitie," zegt Liesbeth Dufornee, Head of Category Development bij Bonduelle.

De afgelopen jaren is het contrast tussen de traditionele en moderne wereld binnen groenteconserven duidelijk zichtbaar geworden. Terwijl de afzet van groenteconserven voor de traditionele wereld sinds 2017 met 24% daalde, groeide die van de moderne wereld met 35%. "Onze visie van toen is dus werkelijkheid geworden", aldus Dufornee. De moderne wereld is onmisbaar geworden en biedt volop groeipotentieel.

Jonge kopers kiezen vaker blik
Gebruiksgemak en kwaliteit spelen een cruciale rol bij de keuze van een verpakking voor groenteconserven. Van de kopers geeft 79% aan dat een verpakking makkelijk te bewaren of te gebruiken moet zijn, terwijl 76% de bescherming van groenten belangrijk vindt.

Glas (56%) en blik (24%) zijn de geprefereerde verpakkingen voor groenteconserven. Voor stazak (6%) en tetra (5%) is er duidelijk minder voorkeur. Opvallend is dat hoe jonger de shopper is, hoe groter de voorkeur voor blik is. Glas wordt gezien als de verpakkingssoort die het hoogst scoort op recyclebaarheid (64%), met blik op de tweede plek (43%). "Blik is de kampioen in recycling, maar consumenten zijn nog onvoldoende op de hoogte van deze eigenschap van blik. Blik is honderd procent en eindeloos recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. Het blijft dus altijd blik," aldus Dufornee.

Bron: Bonduelle
Indexfoto: Helgidinson | Dreamstime.com

Publicatiedatum: