Ondanks grote uitdagingen, zoals de late beschikbaarheid van de Smart Tacho 2 en vele technische obstakels, heeft de transportsector met succes de eerste belangrijke deadline voor de retrofit (G1 en analoge) van deze slimme tachograaf gehaald. De eerste deadline, die gold tot 1 januari 2025, vereiste dat voertuigen met een analoge of eerste digitale tachograaf (G1), actief in grensoverschrijdend vervoer, voorzien werden van een Smart Tacho 2. Dit doel is inmiddels grotendeels bereikt, dankzij de inspanningen van de fabrikanten, werkplaatsen en transportbedrijven. Een prestatie waar onze sector trots op mag zijn, schrijft TLN.
Tot 1 maart aanstaande is er nog sprake van een 'leerperiode' waardoor bedrijven die toch in de knel zijn gekomen met de retrofit niet direct een boete zullen krijgen maar een waarschuwing. Voor de tweede deadline is een dergelijke periode niet van toepassing.
Volgende deadlines op komst
De focus verschuift nu naar de volgende retrofit deadlines:
- 19 augustus 2025: Voor voertuigen uitgerust met een Smart Tacho 1 (G2V1).
- 1 juli 2026: Voor voertuigen ( M1/N1) vanaf 2,5 ton.
De cijfers
Uit gegevens van de RDW blijkt dat er sinds 21 augustus 2023 122.000 voertuigen zijn gemeld in RDW-register. Bijna 67.000 voertuigen hiervan zijn uitgerust met een Smart Tacho 2. Hiervan hebben bijna 48.000 voertuigen een retrofit ondergaan, terwijl de overige voertuigen nieuw geleverd zijn met de nieuwste tachograaf al aan boord.
De cijfers omvatten zowel voertuigen die aan de eerste als aan de tweede deadline moeten voldoen. Het exacte dat nu nog geretrofit moet worden aantal blijft lastig in te schatten, omdat niet bekend is hoeveel voertuigen grensoverschrijdend actief zijn en hoe groot de vervangingsfactor is.
Voor de deadline van 1 juli 2026 (M1/N1 voertuigen) is het al helemaal onmogelijk cijfers te noemen, omdat deze voertuigen nu nog geen tachograaf hebben en het dus onbekend is welk deel van het enorme wagenpark internationaal goederenvervoer verricht en dus een tachograaf moet gaan installeren.
Branche verdient lof
"Ondanks de onzekerheden rondom het exacte aantal voertuigen dat nog aangepast moet worden, is de algemene stemming positief. Onze sector mag trots zijn op de enorme inspanning die al is geleverd. We lopen hiermee in de EU voorop. Met de succesvolle afronding van de eerste fase toont de branche dat ze klaar is om de resterende uitdagingen aan te gaan en bij te dragen aan een toekomstbestendige transportsector."
Bron: TLN