Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bekijk de bio-doelstellingen van AH, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl en PLUS

Albert Heijn werkt toe naar een 10% omzetaandeel in biologische AGF in 2026. Dirk gaat voor een 3% omzetaandeel biologische producten in 2026. Bij Hoogvliet werken ze toe naar een omzetaandeel van 10% in bio-AGF in 2030. En Jumbo heeft zichzelf twee doelstellingen gesteld: 8% omzetaandeel biologische AGF in 2026 en 10% omzetaandeel voor biologisch in 2027. Lidl streeft naar een omzetaandeel van 8% in bio-AGF in 2026 en PLUS gaat voor een 5% omzetaandeel biologisch in 2025. Dit alles blijkt uit het vernieuwde Dashboard Duurzaamheid Supermarkten dat vandaag (28 januari 2025 live is gegaan.

Deze website geeft inzicht in de mate waarin Nederlandse supermarkten bijdragen aan een houdbaar voedselsysteem. Met het dashboard komt het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) tegemoet aan een motie die opriep de bijdrage van supermarkten aan dit voedselsysteem inzichtelijk te maken.

Alle grotere supermarkten in Nederland
De vorige versie van het Dashboard verscheen in maart 2024, met daarin de duurzaamheidsdata van de vijf grootste Nederlandse supermarktketens over 2022. Aan deze tweede, vernieuwde, versie van het Dashboard hebben bijna alle grotere supermarktketens in Nederland gegevens over 2023 aangeleverd. Wageningen Social & Economic Research heeft een uitvraag naar deze gegevens gedaan bij deze supermarktketens.

Europese wetgeving over transparantie
Vanaf 2024 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in werking getreden. Dat betekent dat bedrijven vanuit Europa gefaseerd verplicht worden om te rapporteren over hun impact op mens, milieu en maatschappij. Ook grotere supermarktketens krijgen te maken met de CSRD, waardoor dat zij transparantie over duurzaamheid moeten bieden. De nieuwe versie van het Dashboard bevat gegevens over het jaar 2023. Supermarkten waren toen nog niet verplicht om deze data openbaar te maken. Het is daarom positief om te zien dat de meeste supermarkten al proactieve stappen zetten richting meer transparantie.

Completer beeld
Dankzij de bijdrage van de grotere supermarktketens is het Dashboard nu veel completer en geeft het meer inzicht in hoe supermarkten het doen op het gebied van duurzaamheid. Dat gebeurt aan de hand van verschillende indicatoren die gaan over thema's zoals biodiversiteit en ecosystemen, voedselverspilling, topkeurmerken en klimaat. Daarnaast hebben de supermarkten hun eigen doelstellingen op het gebied van biologisch aanbod aan het dashboard toegevoegd. Nog niet alle indicatoren zijn voor alle supermarkten compleet aangeleverd, maar het nieuwe Dashboard geeft al een heel goed beeld. Zo is bijvoorbeeld te zien dat supermarkten goede stappen zetten bij het tegengaan van voedselverspilling in de eigen bedrijfsvoering. Op eiwittransitie is te zien dat er nog actie van supermarkten nodig is om de eigen doelstellingen te halen. Later dit jaar volgt een nieuwe versie van het dashboard. In samenwerking met supermarkten en maatschappelijke organisaties, zal het dashboard worden doorontwikkeld en worden er indicatoren waar nodig aangepast.

Doelstelling biologische producten
Verschillende supermarkten hebben een 'doelstelling biologische producten' vastgesteld. Alleen ALDI, Boon, DekaMarkt, Nettorama en Spar nog niet. Bij Picnic is de doelstelling in ontwikkeling en van Poiesz en Vomar is hij 'onbekend'. Voor Ekoplaza en Odin geldt dat ze uitsluitend biologisch voedsel verkopen, met uitzondering van producten die niet biologisch gecertificeerd kunnen zijn.

Hieronder een overzicht van de gestelde doelstellingen:

  • Albert Heijn: 10% omzetaandeel biologische aardappelen, groenten en fruit in 2026
  • Dirk: 3% omzetaandeel biologische producten in 2026
  • Hoogvliet: 10% omzetaandeel biologische aardappelen, groenten en fruit in 2030
  • Jumbo: 8% omzetaandeel biologische aardappelen, groenten en fruit in 2026 en 10% omzetaandeel in 2027
  • Lidl: 8% omzetaandeel in biologische aardappelen, groenten en fruit in 2026
  • PLUS: 5% omzetaandeel biologisch in 2025

Bruikbaar voor meer onderzoeken
De gegevens die zijn opgehaald en gepubliceerd op het Dashboard, zijn ook te gebruiken voor andere onderzoeken. Het dashboard kan bijvoorbeeld gebruikt worden door NGO's, beleidsmakers en journalisten. Daarnaast kunnen supermarkten zelf zien hoe ze op het gebied van duurzaamheid presteren ten opzichte van andere supermarkten.

Klik hier voor het Dashboard Duurzaamheid Supermarkten.

En lees hier meer over het 'aandeel biologische producten' en de 'doelstellingen biologische producten'.

Bron: Dashboard Duurzaamheid Supermarkten

Publicatiedatum: