Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ruim 8 procent stijging containeroverslag voor Haven van Antwerpen

Port of Antwerp-Bruges sluit 2024 af met een groei van 2,3% in totale goederenoverslag, wat neerkomt op 278 miljoen ton. Ondanks geopolitieke spanningen en economische onzekerheden toont de haven veerkracht, met een sterke stijging in containeroverslag als belangrijkste drijfveer. Voor 2025 staan ambitieuze plannen klaar om de spilfunctie in de internationale handel, operationele werking en de energietransitie, van de haven verder te versterken, zo meldt het havenbedrijf.

Sterke containeroverslag drijft groei te midden van turbulente tijden
Ondanks een turbulent economisch klimaat, met stijgende energieprijzen, geopolitieke spanningen en toegenomen internationale concurrentie, wist Port of Antwerp-Bruges in 2024 een totale goederenoverslag van 278 miljoen ton te realiseren, een stijging van 2,3% ten opzichte van 2023.

Containers waren de drijvende kracht achter deze groei, met een stijging van maar liefst 8,9% in tonnage en 8,1% in TEU. Reefercontainers stegen met 9,2%, goed voor 8,6% van de totale containertrafiek. Het marktaandeel van de haven in de Hamburg-Le Havre Range steeg in de eerste negen maanden met 0,7 procentpunt tot 30,6%. Het verlies van bijna een half miljoen TEU-containers van en naar Rusland in 2021 is inmiddels volledig gecompenseerd door groei naar andere vaargebieden.

"Andere segmenten voelden de impact van de uitdagende marktomstandigheden. De wereldwijde geopolitieke spanningen en conflicten zorgen voor snel veranderende markten. Instabiliteit in de Rode Zee en geopolitieke spanningen leidden tot langere vaartijden en onzekerheid in de internationale scheepvaart. De chemiesector beleeft haar slechtste jaren sinds 2009, terwijl sectoren zoals de bouw en auto-industrie onder druk stonden door hoge energie- en grondstofprijzen en een lage vraag."

Infrastructuur: basis voor duurzame groei en concurrentiepositie
Met de officiële invoering van een diepgang van 16 meter in 2024 heeft de haven haar concurrentiepositie aanzienlijk versterkt. Het record van 16,3 meter diepgang in Zeebrugge, onderstreept deze vooruitgang, zo geven ze aan. Tegelijkertijd wordt in Zeebrugge de ICO RoRo-terminal verder ontwikkeld, waarmee het platform inspeelt op de groeiende vraag naar capaciteit. De bouw van het nieuwe Antwerp Coordination Center zal daarnaast dienen als strategisch knooppunt om de nautische keten te optimaliseren en de efficiëntie van de haven verder te verhogen.

"Deze infrastructuurontwikkelingen zijn niet alleen van cruciaal belang voor de operationele prestaties en duurzame groei van de haven, maar versterken ook de aantrekkingskracht op innovatieve investeerders zoals Vioneo."

Naast infrastructuur blijft veiligheid een prioriteit, met in januari 2024 de succesvolle uitrol van Certified Pick Up, waarmee intussen meer dan 1 miljoen containers veilig werden vrijgegeven.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: "Het afgelopen jaar hebben we opnieuw onze veerkracht getoond. De uitdagingen waar we mee te maken hebben, zoals geopolitieke spanningen, de energietransitie en complexe vergunningstrajecten, vragen meer dan ooit om grensoverschrijdende samenwerking en een gedeelde visie. Alleen zo blijven we aantrekkelijk voor investeerders en behouden we onze strategische rol als pionier in de sector. Daarnaast blijft de vraag naar extra capaciteit luider klinken, terwijl veiligheid een steeds belangrijker thema wordt. 2025 wordt ongetwijfeld opnieuw een jaar van uitdagingen, maar ook van kansen. Met onze unieke mix van logistiek, maritiem en industrie, en onze strategische ligging, zijn we klaar om opnieuw onze wendbaarheid te bewijzen."

Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen: "Met trots kijken we terug op 2024, maar met nog meer ambitie vooruit naar 2025. Onze haven is de grootste economische motor van Vlaanderen, zelfs in uitdagende tijden. ​ En we blijven aan marktaandeel winnen in de Hamburg-Le Havre Range. Dit is te danken aan de inzet van alle werknemers en bedrijven die dagelijks het beste van zichzelf geven, en daar ben ik hen enorm dankbaar voor. Om duurzaam te blijven groeien en onze positie als wereldhaven te verzekeren, hebben dossiers zoals ECA onze hoogste prioriteit. Met een sterke focus op duurzaamheid, innovatie en het versterken van onze internationale positie blijven we investeren in een toekomstbestendige haven die welvaart creëert voor Vlaanderen en ver daarbuiten."

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: "De complementariteit van onze havenplatformen heeft zich opnieuw bewezen als een grote toegevoegde waarde. Daarnaast zetten we in op maatschappelijke betrokkenheid, zoals met de tv-serie 'De Haven' om de fascinerende wereld van de haven dichter bij het publiek te brengen. Tegelijkertijd investeren we in cruciale infrastructuur, zoals de vernieuwing van de Zweedse Kaai met walstroom voor cruiseschepen. Ik kijk ook uit naar vervolgstappen in het project NSZ (Nieuwe Sluis Zeebrugge) dat essentieel is om onze positie als wereldhaven te versterken en de capaciteit futureproof te maken."

Bron: Port of Antwerp-Bruges

Publicatiedatum: