De directie van Flevoplant heeft besloten te stoppen met de vermeerdering en opkweek van aardbeiplanten. Stijgende kosten van met name personeel, energie, middelen als ook de steeds stringent wordende regelgeving bieden onvoldoende perspectief om bedrijf te continueren, laat men in een statement weten. Het in 2023 geïntroduceerde eigen label Summerking, gericht op de (retail)markt, gaat wel onder de vlag Flevoplant door.
"De kapitaalintensiteit versus het rendement is niet in de juiste verhouding waarmee het niet verantwoord is om bedrijf nu over te dragen aan de volgende generatie. We hebben dan ook gezamenlijk als directie met de familie Goossens het besluit genomen te stoppen."
Er zal geen nieuwe teelt meer opgezet worden voor seizoen 2026. De kas en trayvelden zullen te koop worden aangeboden. "De keuze om te stoppen is een keuze die gemaakt is volledig uit eigen wil."
Doordragers
Niels Goossens, teeltverantwoordelijke en de volgende generatie binnen het bedrijf, benadrukt naar aanleiding van de publicatie op GroentenNieuws op dinsdag dat er voor het besluit niet over één nacht ijs is gegaan. "Wij maken vooral doordragers. Daar zitten veel arbeidskosten in. De fors stijgende loonkosten zijn een belangrijke reden geweest voor dit besluit."
Ook veranderende weersomstandigheden maken het moeilijk. "De afgelopen twee jaar met een natte zomer en nat voorjaar gaven lagere opbrengsten. Een natte zomer levert hoog uitvalpercentage op van doordragers." Als potentiële bedrijfsopvolger zag hij dat de risico's, zowel financieel als qua opbrengst van de planten, groter werden dan het rendement.
Flevoplant is eind januari nog volop bezig is het met uitleveren van plantmateriaal. De piekperiode duurt hiervoor nog tot juni. "Dan zijn de meeste planten uitgeleverd. Het uitleveren van de planten zal gaan zoals men van Flevoplant gewend is."
Met het stoppen van Flevoplant valt een gat. Met bedrijven waarvoor vermeerderd wordt, lopen gesprekken om de moederplanten beschikbaar te stellen, zodat de veredelingsbedrijven nieuwe vermeerderingslicenties uit kunnen geven.
Summerking
Opkweek en vermeerdering maakt voor het familiebedrijf van de familie Goossens zo'n 95% van de omzet uit. Het retailconcept Summerking gaat wel door. "Daarvoor hebben we een kas waar we de verschillende producten, zoals hangpotten, sixpacks en wandhangers, voor de retailmarkt opkweken."
Flevoplant is opgericht in 1958 en is gevestigd in de Noordoostpolder, met een hoofdlocatie in Ens. Flevoplant is actief in de vermeerdering en opkweek van aardbeiplanten. Dit doet men zowel in de kas, op trayvelden als in de volle grond. De specialisatie van Flevoplant is laatste jaren meer en meer komen te liggen op de zogenaamde doordragende rassen. Sinds 2023 heeft Flevoplant ook haar eigen label Summerking, geïntroduceerd voor de (retail)markt.
Voor de faciliteiten die Flevoplant te koop zet is al volop interesse, merkt Niels. "Er zijn al verschillende bezoeken geweest, van nationale en internationale partijen."
De aankondiging om te stoppen valt op, omdat juist zachtfruit als een groeimarkt wordt gezien, ondanks uitdagingen. Dat bleek bijvoorbeeld op de recent gehouden Aardbeiendag weer. De vooruitzichten voor aardbeienafzet zijn positief. Het stoppen met de vermeerdering- en opkweekactiviteiten kan retailconcept Summerking meer vliegkracht geven, verwacht Niels. "De ambitie is om met Summerking te kunnen gaan groeien."
Voor meer informatie:
Flevoplant
[email protected]
www.flevoplant.nl