Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cruciaal voor de continuïteit van de handelsketens en de economie

"Infrastructuur in Nederland vereist urgente aandacht en investering"

Evofenedex roept het kabinet op om snel meer aandacht te besteden aan de infrastructuur van Nederland en hiervoor budget vrij te maken. Afgelopen week werd bekend dat vele viaducten kampen met constructiefouten, wat mogelijk voor hinder voor vrachtverkeer zal gaan zorgen. Handels- en productiebedrijven lopen nu al tegen de tekortkomingen van de infrastructuur aan en dat lijkt alleen meer erger te worden als er geen extra prioriteit voor komt, zo geeft evofenedex aan.

Uit de Kamerbrief van minister Madlener op Kamervragen van VVD-Kamerlid Veltman blijkt dat ongeveer honderd bruggen en viaducten onder beheer van Rijkswaterstaat zijn gebouwd met een kwetsbare tand-nokconstructie. Deze constructies blijken extra gevoelig voor roestvorming door water en strooizout, waardoor ze sneller slijten dan oorspronkelijk verwacht. Eventuele viaducten die in beheer zijn bij de provincies zijn dan nog niet eens meegenomen. Dit kan ertoe leiden dat zwaar verkeer wordt geweerd, auto's langzamer moeten rijden of dat er draagconstructies moeten worden geplaatst.

Rijkswaterstaat heeft al extra inspecties uitgevoerd, waaruit blijkt dat op zes locaties in Nederland direct actie noodzakelijk is. Deze locaties betreffen onder andere het Prins Clausplein bij Den Haag, knooppunt Velperbroek bij Arnhem en viaducten bij de A6, A15 en A1. Op sommige plekken zijn al gewichtsbeperkingen ingevoerd voor zwaar vrachtverkeer. Dit raakt dagelijks zo'n 750 voertuigen.

Gevolgen voor handels- en productiebedrijven
Volgens evofenedex zijn de gevolgen voor het logistieke netwerk aanzienlijk als dergelijke beperkingen op grotere schaal worden doorgevoerd. "Om het vestigingsklimaat in Nederland goed te houden en efficiënt goederen en grondstoffen te kunnen vervoeren is een betrouwbare infrastructuur essentieel. Handels- en productiebedrijven lopen nu al tegen hoge kosten aan vanwege gebreken en capaciteitstekorten", aldus Geert van Eijk, beleidsadviseur van evofenedex. "We dringen er bij de overheid op aan om niet alleen deze acute problemen aan te pakken, maar ook structureel meer te investeren in het onderhoud en de vernieuwing van onze infrastructuur. Dit is cruciaal voor de continuïteit van de handelsketens en daarmee voor onze economie."

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: