Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oost-Europese vrachtwagens domineren goederentransport van en naar Nederland

Buitenlandse vrachtwagens vervoerden in 2023 103 miljoen ton goederen vanuit of naar Nederland. Meer dan de helft hiervan werd vervoerd door vrachtwagens uit Oost-Europa, met name uit Polen. Het vervoerd gewicht door Oost-Europese vrachtwagens van of naar Nederland was in 2023 bijna vier keer zo hoog als in 2007. Dat meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers.

In 2023 werd voor 194 miljoen ton goederen over de weg vervoerd vanuit of naar Nederland. Iets meer dan de helft van deze goederen (53,1 procent) werd vervoerd door buitenlandse vrachtwagens. De afgelopen jaren vervoerden buitenlandse vrachtwagens steeds meer goederen. In 2023 vervoerden zij voor het vierde jaar op rij meer goederen dan Nederlandse vrachtwagens.


Vervoerd gewicht van of naar Nederland

Meer gewicht vervoerd door Oost-Europese vrachtwagens
De laatste jaren is er een sterke toename van het goederentransport door Oost-Europese vrachtwagens van of naar Nederland. In 2023 vervoerden zij 55,4 procent van het vervoerde gewicht (57 miljoen ton goederen), in 2007 was dat 19,4 procent (15 miljoen ton).

Buitenlandse vrachtwagens uit West-Europese landen vervoerden juist minder goederen van of naar Nederland: 46 miljoen ton, 26,1 procent minder dan in 2007. Nederlandse vrachtwagens vervoerden 91 miljoen ton goederen, 30,5 procent minder dan in 2007.

Polen grootste buitenlandse vervoerder
Van de buitenlandse vrachtwagens vervoerden Poolse vrachtwagens in 2023 de meeste goederen (30 miljoen ton) vanuit of naar Nederland. Dat is 29,1 procent van het totaal vervoerde gewicht door buitenlandse vrachtwagens. In 2007 vervoerden Poolse vrachtwagens 10,9 procent van het door buitenlandse vrachtwagens vervoerde gewicht. Ook Roemeense en Litouwse vrachtwagens vervoerden in de periode 2007-2023 meer goederen. Het aandeel door Belgische en Duitse vrachtwagens vervoerde gewicht van of naar Nederland is in deze periode gehalveerd.
Vervoerd gewicht van en naar Nederland, herkomst vrachtwagens

Oost-Europese vrachtwagens reden meer kilometers
Van alle door vrachtwagens gereden kilometers op de Nederlandse wegen in 2023, werd 14 procent afgelegd door vrachtwagens uit het buitenland. Buitenlandse vrachtwagens reden ruim 975 miljoen kilometer, 40 procent meer dan in 2013.

Vrachtwagens uit Oost-Europa reden ruim twee keer zoveel kilometers als tien jaar geleden: 552 miljoen kilometer. Hun aandeel in afgelegde buitenlandse kilometers is hiermee toegenomen van 36 procent in 2013, tot 57 procent in 2023. Poolse vrachtwagens reden de meeste kilometers (bijna 280 miljoen kilometer), gevolgd door vrachtwagens uit Duitsland (177 miljoen kilometer). Ook vrachtwagens uit Roemeniƫ en Litouwen maakten in deze periode veel meer kilometers.


Afgelegde kilometers

Buitenlandse vrachtwagens in Nederland relatief jong
Van alle gereden ritten van of naar Nederland door buitenlandse vrachtwagens met lading in 2023, was het voertuig bij 86,7 procent van de ritten zeven jaar of nieuwer. Bijna de helft van de Oost-Europese vrachtwagens was drie jaar of nieuwer.

In eigen land rijden vervoerders uit Europese landen juist vaak met oudere vrachtwagens. In 2023 werd in Oost-Europa bij 65,1 procent van de ritten in eigen land gebruikgemaakt van een vrachtauto van acht jaar of ouder. In Nederland reed 25,3 procent met een vrachtwagen van acht jaar of ouder.


Ritten met lading, naar leeftijd vrachtwagen, 2023

Bron: CBS

Publicatiedatum: