Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Pionieren met slateelt op water in Guatemala

In Guatemala bestaan al kassen voor de teelt van bloemen, tomaten en paprika. Veggiwell is echter een pionier in de teelt van sla op water. In de afgelopen jaren heeft het team zijn bedrijf niet alleen uitgebreid in areaal, maar ook in klantenbestand: van de verkoop aan restaurants tot de supermarkten. Bedrijfsmanager Aaron Tenenbaum vertelt over hun missie om duurzaam te telen en hoe ze zich opwerpen als een referentie in de AGF-sector.

"Persoonlijk geloof ik dat Guatemala vol mogelijkheden zit voor producten zoals de onze. Het bewustzijn van gezondheid en duurzaamheid groeit snel en steeds meer mensen zijn op zoek naar gezonde alternatieven, zoals hydrocultuursla, vanwege alle voordelen. Guatemalteken zijn op zoek naar chemievrije producten, waardoor onze hydrocultuursla een perfecte keuze is", zegt Aaron. "Bovendien biedt de ontvankelijkheid voor meer duurzame teeltmethoden een uitstekend perspectief voor ons om daar te blijven telen. Voor ons bij Veggiwell is Guatemala een belangrijke markt waar we verse, gezonde en milieuverantwoorde producten kunnen aanbieden."

Met dit in hun achterhoofd, en een goed gedefinieerde visie en strategie, begon hun reis in de sector in oktober 2018 met de ontwikkeling van een project. "In de korte tijdspanne van een jaar was onze eerste kas al gebouwd en in oktober 2019 in de voorbereidende fasen van teelt, wat het begin markeerde van onze toewijding aan moderne tuinbouw in een gecontroleerde omgeving."

Deze toewijding vertaalde zich al snel in tastbare resultaten toen het team in februari 2020 zijn eerste groente en fruit oogstte. "Van daaruit begon ons distributienetwerk te groeien. We grepen elke groeimogelijkheid aan en betraden de restaurantmarkt in februari 2020. In mei 2021 zetten we de volgende stap door het supermarktkanaal te betreden, met als doel te voldoen aan de groeiende vraag naar producten van hoge kwaliteit tegen een eerlijke prijs."

Modulair uitbreiden
Uitbreiding vond plaats in februari 20202, toen het team hun tweede kas bouwde, waardoor ze in april 2023 een andere belangrijke mijlpaal konden bereiken, toen ze begonnen met de export van hun producten naar Honduras. "Bovendien ontwikkelden we aan het begin van datzelfde jaar een derde kas om onze teeltcapaciteit te blijven versterken toen de vraag naar onze producten exponentieel toenam."

De bouw van een kas kan een ingewikkeld proces zijn, maar in het geval van Veggiwell was het veel eenvoudiger dankzij het modulaire ontwerp en de gespecialiseerde technische ondersteuning van hun leverancier, Harnois. "Bedrijven als Harnois hebben oplossingen ontwikkeld die de bouw sterk vereenvoudigen. Bovendien kregen we uitgebreid advies, van het kiezen van het juiste model tot ondersteuning na de installatie, waardoor we zonder tegenslagen van start konden gaan. Met lichtgewicht bekledingen en aanpasbare ventilatiesystemen was de installatie snel en perfect aangepast aan onze behoeften. Dankzij deze praktische aanpak konden we in korte tijd van start gaan en de gebruikelijke uitdagingen bij dit soort projecten vermijden."

Verdere uitbreiding
Begin 2024 ontwikkelde het team een uitbreidingsstrategie om zijn aanwezigheid op de lokale markt te consolideren en zijn inzet voor het leveren van verse producten van hoge kwaliteit aan verschillende segmenten te versterken. "We zijn met succes toegetreden tot alle vier de winkelketens van Walmart Guatemala (Walmart Hypermarket, Paiz Supermarket, Maxi Despensa en Despensa Familiar) en zijn het enige merk dat dit voor elkaar heeft gekregen. Aan de andere kant hebben we de onderhandelingen met de markt in El Salvador succesvol afgerond, waardoor we in juli 2024 met de export kunnen beginnen."

Op dit moment zijn hun belangrijkste concurrenten telers uit de noordelijke kegel van Centraal-Amerika, zegt Aaron. "Vooral uit Guatemala, Honduras en El Salvador, die op dezelfde markten aanwezig zijn als wij. "Deze landen zijn onze grootste rivalen wat betreft aanbod en commercieel bereik. Hoewel we nog niet rechtstreeks hebben geconcurreerd met telers en producten uit Mexico, hebben we al wel de eerste contacten gelegd die in de toekomst nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. Voor nu is onze strategie gericht op het consolideren van onze positie ten opzichte van telers uit Centraal-Amerika door de voordelen van het consumeren van hydrocultuurproducten te benadrukken, terwijl we doorgaan met uitbreiden naar nieuwe Centraal-Amerikaanse gebieden."

De uitbreiding is echter breder. "Momenteel richten we ons vooral op het versterken en uitbreiden van onze infrastructuur, waardoor we kunnen diversifiëren en nieuwe bladsoorten kunnen gaan kweken, zoals munt, spinazie en rucola. Op deze manier willen we voldoen aan de groeiende vraag naar gezonde producten in Guatemala, El Salvador, Honduras en de rest van Midden-Amerika. De markten in de regio tonen steeds meer interesse in de voordelen van hydrocultuurproducten en wij willen van deze trend profiteren om verse, gezonde en chemicaliënvrije opties te blijven aanbieden. Ons doel is om onze producten toegankelijker te maken, waarbij we ons altijd blijven inzetten voor duurzaamheid."

Voor meer informatie:
Veggiwell
https://www.veggiwell.com/

Voor meer informatie:
Harnois Industries Inc.
www.harnois.com