De gewichtsbeperking van 45 ton voor de vier A12 viaducten op knooppunt Velperbroek geldt niet voor LZV's. Alle LZV's tot maximaal 60 ton mogen over de viaducten rijden.
Sinds 19 december 2024 zijn de A12 viaducten bij Velperbroek afgesloten voor verkeer zwaarder dan 45 ton. Deze voertuigen moeten via de rotonde onderlangs het knooppunt passeren en vervolgens weer de A12 oprijden. Dit is met borden aangegeven.
Oorzaak van de afsluiting is de slechte staat waarin de viaducten verkeren. Helaas een bekend fenomeen, want het is niet de eerste keer dat kunstwerken op belangrijke hoofdwegen zonder aankondiging worden afgesloten. Het is wel bijzonder dat de gewichtsgrens ditmaal is bepaald op 45 ton en niet, op wat meer gebruikelijk is, 50 ton.
TNO-onderzoek
Bij eerdere 50 tons afsluitingen van kunstwerken waren LZV's tot 60 ton altijd vrijgesteld. Dat besluit is gebaseerd op een, op initiatief van TLN, uitgevoerd TNO-onderzoek uit 2008 waarin de effecten van 60 ton LZV's op kunstwerken zijn vergeleken met die van 50 tons trekker-opleggercombinaties. Uit het onderzoek kwam naar voren dat LZV's vanwege hun grotere lengte en het grotere aantal assen niet voor meer schade zorgen.
Groengekleurd
Bij Arnhem is ervoor gekozen om de gewichtsgrens bij 45 ton te leggen. Onduidelijk was in hoeverre deze verlaging gevolgen zou hebben voor de maximale gewichten van LZV's. Het antwoord ligt in de Digitale Wegenkaart Ontheffingen van de RDW. Deze kaart is leidend voor voertuigen die met een ontheffing rijden en laat zien waar wel of niet gereden mag worden. Dat is wettelijk in het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer zo geregeld. De viaducten op de A12 bij Arnhem zijn in de DWO groengekleurd voor LZV's. Dat betekent dat ze voor alle LZV's zijn toegestaan. Dus ook LZV's met een hoger gewicht dan 45 ton.
Voor het exceptioneel vervoer dat ook met ontheffing rijdt, ligt de gewichtsgrens wel bij 45 ton.
Bron: TLN