Tholen - De 100% recyclebare papieren dataloggers van Tapp zijn in opmars binnen de AGF- en sierteeltsector. De laatste ontwikkeling is dat het bedrijf een vernieuwd dashboard voor haar klanten heeft geïntroduceerd. "Dit kun je wel zien als één van de sleutelprojecten om ons bedrijf toekomstbestendig te maken. De basis van het nieuwe dashboard is namelijk dat klanten het naar hun eigen smaak kunnen inrichten. In eerste instantie hadden wij een platform gebouwd dat volgens onze visie handig zou kunnen zijn, maar iedere klant bleek toch zijn eigen wensen te hebben. Met dit nieuwe dashboard hebben we de benadering dan ook omgedraaid en daarmee kunnen we maatwerk leveren; we hebben écht een platform gebouwd waarbij elke functionaliteit naar wens van de klant aan te passen is", vertelt Lucas Achterberg, die een half jaar geleden aantrad als sales director.
"Elk criterium kan in het nieuwe dashboard inzichtelijk worden gemaakt. Dus als een klant wil zien wat de performance is van Logistieke Partner A versus B of van de luchtvracht versus zeevracht, dan is dat allemaal mogelijk", vertelt Lucas. De salesdirector noemt het 'exciting' om op de rijdende trein van Tapp te springen om de sales een verdere boost te geven. "In de eerste fase waren we vooral druk met de technische ontwikkelingen van onze dataloggers. Die blijven zich natuurlijk continu door ontwikkelen, maar we hebben nu wel een prachtig basisproduct dat we aan de perishables-markt kunnen introduceren. De AGF-sector en de sierteelt vormen daarbij onze grootste markten, maar we hebben recent ook onze primeur gemaakt in de farmaceutische industrie."
Het concept was al uniek door sensoren en chips te integreren met recyclebaar papier dat is gemaakt van landbouwafval, maar dankzij de nieuwste functie, genaamd QuickTap, kunnen de dataloggers nu ook uitgelezen worden zonder eerst een app te moeten downloaden. "Iedereen met een smartphone, internetverbinding en nfc-chip kan de dataloggers uitlezen. Door de telefoon tegen het label aan te tikken krijgt hij of zij meteen te zien wat er tijdens het transport is gebeurd. We werken daarbij met een stoplichtsysteem, waarbij een groene, blije smiley laat zien dat het transport probleemloos is verlopen, een gele smiley een lichte overschrijding laat zien en een rode verdrietige smiley laat zien dat er serieuze problemen geweest zijn tijdens het transport. Iedereen kan dit overal ter wereld in één oogopslag zien en de data hoeft niet apart teruggestuurd te worden, want deze wordt automatisch geüpload naar het dashboard van de klant", legt Lucas uit.
"De basis van onze papieren dataloggers bestaat nog altijd uit een tweetal producten, namelijk de temperatuurlogger en de humidity loggers die naast de temperatuur ook de relatieve luchtvochtigheid meten. Alle data vanuit de loggers komen vanuit de smartphone in de cloud terecht, waardoor de data inzichtelijk is in het dashboard. Hierbij kunnen gebruikers bij het activeren al referentiecodes toevoegen, zoals bijvoorbeeld het vluchtnummer", vertelt Lucas. "Het mooie is dat veel klanten nu ervaren dat ze veel meer met deze data kunnen. Vaak waren dataloggers een noodzakelijk kwaad, die pas van belang werden als er problemen waren, maar nu zien klanten dat de data de hele keten veel meer inzichtelijk maakt. Het is niet alleen goed of fout, maar gebruikers willen kunnen zien wat er tijdens het transport met hun product is gebeurd."
Hoe meer premium het product, hoe belangrijker de dataloggers, is de ervaring van Lucas. "Een blauwe bes is nu eenmaal minder robuust dan een aardappel of een ui. Dat maakt de kostprijs van een zending of container dan ook een stuk hoger. In de zachtfruitbranche zijn dataloggers daarom meer top of mind", vertelt Lucas.
In de nieuwste update die Tapp de komende weken gaat uitrollen is ook een BMS (battery management system) en een Partnership Plan inbegrepen. "Tot op heden was de batterijstatus altijd goed of leeg, maar na de nieuwste update kunnen gebruikers exact zien hoelang de batterijduur van de loggers is. Dat geeft veel overzicht. Ons Partnership Plan ontzorgt klanten volledig in het beheer van dataloggers. We leveren op afgesproken momenten verse loggers met de nieuwste software en batterijen, afgestemd op hun behoeften. Zo blijven klanten altijd voorzien, zonder zorgen. We noemen het: Sensing as a Service. Het plan biedt flexibiliteit en helpt klanten seizoenspieken te beheren. Tegelijkertijd stelt het ons in staat om duurzaam te produceren en efficiënt in te kopen. Bovendien dragen klanten met onze papieren loggers bij aan het verminderen van e-waste en een groenere planeet. Met een risicoloze proeforder kunnen klanten onze loggers vrijblijvend testen!''
Tapp is standhouder op de Fruit Logistica in Berlijn: Hal 3.2, Stand C09
Voor meer informatie:
Lucas Achterberg
Tapp
Mob: +31 6 48415412
[email protected]
www.tapp.online