Albert Heijn heeft in 2024 voor het zesde jaar op rij een sterke groei gerealiseerd, waardoor het marktaandeel in zowel Nederland als Vlaanderen verder is toegenomen. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland steeg van 36,8% in 2023 naar 37,7% in 2024 (bron: NielsenIQ*1). Deze groei werd gedreven door zowel een toename van het aantal klanten als een grotere loyaliteit onder bestaande klanten. Deze trends waren in december extra sterk zichtbaar. Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door een dynamische markt, met een verdere stijging van kosten en een verharding in de samenleving die ook in de winkels merkbaar was. De impact van het besluit om al per 1 januari 2024 te stoppen met de verkoop van tabaksproducten werd ruimschoots overtroffen door de positieve effecten van de samenwerking met Albert Heijn Jan Linders en met name de aanzienlijke groei in de verkoop van gezonde en duurzame producten.
Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: ''We hebben een sterk jaar achter de rug. Allereerst wil ik onze klanten bedanken voor het vertrouwen dat zij ons dagelijks geven. Iets wat wij nooit als vanzelfsprekend ervaren en waar we ons iedere dag met veel plezier voor inzetten. Samen met al onze collega's, ondernemers, leveranciers en partners. Een hele dikke dank daarvoor. Extra fijn om te zien dat de groei vooral komt door de gestegen verkoop van gezonde en duurzame producten. Het behalen van de B Corp-certificering voor Albert Heijn Nederland in december voelt dan ook als een bevestiging dat we goed op weg zijn. Ik kijk ernaar uit om vanuit onze missie 'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen' vol energie door te blijven groeien.''
Gezond, duurzaam en betaalbaar
De omzetgroei van Albert Heijn kwam onder andere uit gezondere en duurzame producten. De verkoop van producten met Nutri-Score A of B steeg met 0,8% naar 48,8%[*2]. Het plantaardige assortiment van het eigen merk AH Terra werd goed gewaardeerd: de keuze werd uitgebreid naar 250 producten en de omzet nam flink toe. Ook de verkoop van de bekende verspakketten steeg fors, onder andere door de introductie van biologische varianten. Albert Heijn is al jarenlang marktleider in biologisch met het grootste assortiment. Binnen de categorie groente en fruit steeg de omzet biologisch in 2024 met 16%. Klanten kozen afgelopen jaar vaker voor het Albert Heijn eigen merk, dat nu goed is voor bijna 55% van de omzet. Onder andere de 2.000 Prijsfavorieten zorgen voor een brede keuze aan betaalbare producten van topkwaliteit.
Altijd dichtbij
Albert Heijn wil er zijn voor iedereen, elke dag weer. De supermarkt opende in 2024 dertien nieuwe winkels in Nederland en vijf in Vlaanderen. Hiermee kwam het totaal op 1.276 winkels, inclusief 185 AH to go's. Albert Heijn werd voor het zesde jaar op rij verkozen tot favoriete bijbaanwerkgever van Nederland. Ook werden er diverse technologische innovaties geïntroduceerd, zowel in de winkels, binnen de logistiek als in de AH app. Inmiddels heeft de AH app 5 miljoen actieve gebruikers en 1,1 miljoen Mijn AH Premium leden. Met de introductie van 'Mijn AH assistent' en 'Scan & kook' is het bovendien de eerste supermarkt in Nederland die GenAI integreert in de app. De online bezorgservice groeide voor het zesde opeenvolgende jaar met dubbele cijfers. Steeds meer klanten bestelden hun boodschappen online. Ook in de zakelijke markt groeide het aantal klanten en orders. De online groei werd onder andere mogelijk gemaakt door de opening van het tweede nieuwe gemechaniseerde Home Shop Center in Zwolle.
Duurzaamheid van land tot klant
Albert Heijn zette in 2024 opnieuw stappen in verduurzaming van de keten. Samen met de 1.200 Nederlandse telers van het 'Beter voor Boer & Natuur'-programma werd de CO2-uitstoot verlaagd en meer geïnvesteerd in duurzame landbouwtechnieken. Mede dankzij samenwerkingen met organisaties zoals het Wereld Natuur Fonds en het Positive Produce for People and Planet Program werden ook samen met internationale leveranciers stappen gezet. Ook het gebied van energie werd verder geïnvesteerd. Albert Heijn is nu de grootste elektrische vervoerder van Nederland met meer dan 5 miljoen emissievrij gereden kilometers. Samen met klanten werden, door de slimme buurtroutes bij de bezorgservice, 600.000 bezorgkilometers bespaard. Ook gebruikt Albert Heijn al jaren uitsluitend nog groene energie. Hierdoor zijn de scope 1- en 2-emissies al met ruim 90% verminderd ten opzichte van 2018.
*1NielsenIQ heeft de meetmethode aangepast waardoor het marktaandeel over 2023 uitkomt op 36.8.
*2 In 2024 is Albert Heijn overgegaan op een aanscherping van de Nutri-Score(2.0) waardoor minder producten in de A-B categorieën vallen.
Bron: Albert Heijn