Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Samen willen wij de markt voor snackkomkommers vergroten”

FreshValley startte vorig jaar met de teelt van snackkomkommer Quantario RZ. Sales Manager Teun van Roosmalen van de telersorganisatie uit Sevenum is trots op het partnerschap met Rijk Zwaan. "Samen kunnen we steeds meer supermarkten in Europa interesseren. Met deze gezonde snack maken zij hun allerjongste klanten blij."

Op maat verpakt
FreshValley wil supermarktketens in Europa ontzorgen. De telersorganisatie levert vanuit zes locaties van in totaal 30 hectare aardbeien, tros-cherrytomaten, lange komkommers en mini-komkommers. Verpakt op maat, geleverd volgens planning. Sinds begin dit jaar kwamen daar snackkomkommers bij: met 8 tot 12 cm een slag kleiner dan de mini-komkommer. "Teler Ad Verhoeven stopte ermee, maar wilde ons ondersteunen om de teelt van hem over te nemen. Aangezien specialties goed bij ons passen, sprongen wij graag in dat gat", vertelt Teun.

Smaakvolle snackkomkommer
Het nieuwe hoog-meeldauwresistente ras Quantario RZ – opvolger van Qwerty RZ - is volgens Teun een goede keuze. "Persoonlijk vind ik dit de meest smaakvolle snackkomkommer in de markt. Door de meeldauwresistentie hoeven we minder bestrijdingen uit te voeren. Wat betreft productie doet het ras het gewoon erg goed. Ondertussen blijven we nieuwe rassen van Rijk Zwaan testen en kennis delen over de teelt."

Uitdagende teelt
Die teelt is volgens Teun uitdagend. Het vereist niet alleen precisie, maar ook veel arbeid vanwege de intensieve verzorging en het oogstproces. Bovendien moeten de planningen van arbeid en logistiek perfect op elkaar aansluiten. "Snackkomkommers vragen veel aandacht, van het moment van zaaien tot aan de oogst. De productkwaliteit moet continu hoog blijven, terwijl we flexibel moeten inspelen op de vraag van de markt. Vooraf proberen we heldere afspraken te maken met afnemers," legt Teun uit.

Samen de markt vergroten
Niet alleen bij de teelt, maar ook bij het verder ontwikkelen van die markt werkt FreshValley nauw samen met Rijk Zwaan. Dat partnerschap waardeert Teun zeer. "We sparren regelmatig met Chain Manager Maarten van der Leeden over de marktkansen. Rijk Zwaan heeft namelijk connecties met retailers in heel Europa. Door nieuwe klanten te vinden voor onze snackkomkommer willen we samen de markt vergroten."

Kinderen zijn er gek op
Dat lijkt goed te slagen, want FreshValley kreeg er pas een discounter als klant bij. "Naast supermarktketens in Nederland leggen steeds meer klanten uit Duitsland, België en Scandinavië de snackkomkommer in het schap. Kinderen zijn er namelijk gek op. Als de scholen beginnen, willen retailers graag een actie: 3 snackitems voor 5 euro werkt. We gaan door tot in elke broodtrommel onze snackkomkommer zit."

Potentie in de markt
De toekomst ziet Teun vol vertrouwen in. "We zijn nog maar nét begonnen. De snackkomkommer heeft volgens ons potentie in de markt, vooral in de ons omliggende landen. Met Rijk Zwaan werken we daaraan verder. Ik geloof in samenwerking in de hele keten, van veredelaar tot retailer. Zo creëren we nieuwe kansen en kunnen we successen vieren."

Rijk Zwaan zal aanwezig zijn op de Fruit Logistica 2025, in hal 1.2, stand D-13. Je kunt ook een rondleiding aanvragen voor het Retail Centre in Berlijn – de retail experience faciliteit van Rijk Zwaan.

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan Nederland
rijkzwaannederland@rijkzwaan.nl
www.rijkzwaan.nl


Fresh Valley
Tel: 0777820170
info@freshvalley.nl
www.freshvalley.nl

Publicatiedatum: