Groentehandelaren zijn enthousiast over de 'barista-soep', het groenteconcept dat onder regie van SIGN is ontwikkeld door HAS, The Food Foundry en cateraars Appél en Vitam. Dat bleek 15 januari tijdens een workshop van SIGN op de horecavakbeurs Horecava in RAI Amsterdam, meldt Glastuinbouw Nederland.
De aanwezige groentehandelaren en champignontelers zien mogelijkheden om de 'barista-soep' te gaan leveren aan foodservicebedrijven, cateraars die maaltijden verzorgen in bedrijfs- en schoolkantines en in bijvoorbeeld restaurants in ziekenhuizen. Wel is volgens de groentehandelaren passend ondernemerschap nodig om te zorgen dat er meer verse groenten en fruit terechtkomen in de maaltijden van de foodservicebedrijven.
Tijdens de workshop presenteerde Joris Leferink de uitkomsten en concepten van het SIGN-project 'Innovatieve groenteconcepten voor foodservice'. Hij liet zien welke stappen er op dit gebied zijn gezet en waar je als teler, handelaar of cateraar tegenaan loopt. In de discussie met de aanwezigen bleek dat zij voldoende mogelijkheden zien om concreet, zonder eerst allerlei onderzoeken uit te voeren, met het concept 'barista-soep' aan de slag te gaan. Hiervoor zal volgens hen echter wel medewerking van brancheorganisaties als GroentenFruit Huis en de Ambachtelijke Versdetailhandel Nederland nodig zijn.
Consumptiedaling en lunchcultuur
Wilco van den Berg, manager Data en Digitalisering bij GroentenFruit Huis, gaf tijdens de workshop een cijfermatig beeld van de groente- en fruitconsumptie in 2024. Die bleek een lichte daling te laten zien. Marjolein Geurts van consultancybureau BeBright, specialist op het gebied van preventie en gezondheid, sprak over de uitdaging om tot een groenterijkere lunchcultuur in Nederland te komen. De jongere generaties zijn volgens haar eerder van het traditionele broodje kaas af te brengen dan de oudere generaties. "In de huidige lunchcultuur is het broodje kroket in de kantine nog steeds een heilig huisje. Het is aan werkgevers om dat te kantelen", aldus Geurts. Ze noemde de bedrijfskantine van microgroentenkwekerij Koppert Cress in Monster als goed voorbeeld.
'Barista-soep': veel groenten en zoutarm
Het SIGN-project haalde in 2022 bij alle betrokken partijen in totaal 32 innovatieve concepten op die ervoor moeten zorgen dat er meer verse groenten en fruit terechtkomen in maaltijden van foodservicebedrijven. Vervolgens werden deze beoordeeld op criteria als slaagkans, bijdrage aan de groente- en fruitconsumptie, opschaalbaarheid en geschiktheid voor de consument. Drie kansrijke concepten werden uitgebreid getest. Uiteindelijk werd het concept 'barista-soep' doorontwikkeld. Het concept bestaat uit vier zoutarme basissoepen met de smaken Fresh & Green, Dillicious, Veggie Cream en Roasted Soup. Op elke soep zijn drie verschillende toppings mogelijk: de Barista Style (opgemaakt met opgeklopte melk), Creamy Style (opgemaakt roomkaas met kruiden) en de Pokebowl style (opgemaakt met extra groenten). In totaal zijn er twaalf variaties te maken. Elke soep bevat minimaal 110 gram Nederlandse groenten. Bedoeling is de soep als tussendoortje aan te bieden in de koffiehoek van bijvoorbeeld kantines en bedrijfsrestaurants.
Bron: Glastuinbouw Nederland