Lidl blijft zich inzetten voor bewuste voeding door haar assortiment tegen 2050 nog beter af te stemmen op het 'Planetary Health Diet' (PHD). Tegen 2030 wil de supermarktketen 20% meer plantaardige voedingsmiddelen (o.a. plantaardige eiwitten, volkorenproducten, groenten en fruit) verkopen ten opzichte van 2023. Lidl is de eerste retailer die in alle 31 Lidl-landen met winkels transparantie creëert binnen alle voedselcategorieën in haar assortiment. Lidl gebruikt hiervoor de methodologie van WWF, die haar klanten in staat stelt milieubewustere en gezondere keuzes te maken, zo melden ze.
Om wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering, het verlies van biodiversiteit en voedselgerelateerde ziektes aan te pakken, moet ons voedselsysteem veranderen. Lidl werkt daaraan mee door in de volledige waardeketen doelen te stellen. Klanten zijn nog steeds vrij om te kiezen, maar kunnen dankzij een steeds groter aanbod van plantaardige eiwitten, volkorenproducten en groenten en fruit gemakkelijker duurzamere keuzes maken. Daartoe heeft Lidl, met de steun van WWF, haar strategie voor bewuste voeding verder aangescherpt in alle 31 landen waar het aanwezig is. Naast het doel inzake plantaardige eiwitproducten, stelt Lidl doelen voor de drie gezondheidsbevorderende categorieën van het 'Planetary Health Diet'.
Bewuste voeding als hefboom voor een gezonder leven en milieu
Ines Verschaeve (Project Manager CSR Inkoop bij Lidl België & Luxemburg) legt uit: "Om de steeds groeiende wereldbevolking gezond te blijven voeden binnen de grenzen van onze planeet, moet het wereldwijde voedselsysteem veranderen. Bij Lidl leveren we hier onze bijdrage aan met behulp van de wetenschappelijke bevindingen van het 'Planetary Health Diet'. Met WWF als ervaren partner aan onze zijde willen we in de toekomst nog meer doen en onze klanten een steeds groter aanbod aan gezonde, duurzame alternatieven ter beschikking stellen. Uiteraard tegen de betaalbare prijzen die ze van Lidl gewend zijn."
Mariella Meyer van WWF Zwitserland voegt daaraan toe "We zijn blij dat Lidl de doelen van het 'Planetary Health Diet' nastreeft en daarbij de Planet-Based Diets Retailer Methodology van WWF toepast. Dit is cruciaal om ons voedselsysteem te veranderen, want dat ligt mee aan de basis van het verlies aan biodiversiteit. Door te focussen op plantaardige producten maakt Lidl een aandachtspunt van de gezondheid van mens én planeet. We hopen dat dit andere retailers zal inspireren om het voorbeeld van Lidl te volgen en plantaardige producten steeds meer voorrang te geven op dierlijke."
Doelen voor plantaardige en volkorenproducten
Het doel op internationaal niveau om de verkoop van plantaardige voedingsmiddelen tegen 2030 met 20% te verhogen (ten opzichte van 2023), maakt deel uit van Lidl's duurzaamheidsstrategie en strategie voor bewuste voeding. Daartoe neemt de retailer maatregelen in de categorieën 'eiwitten', 'volkorenproducten' en 'groenten en fruit'.
Vanaf 2025 zal Lidl elk jaar rapporteren over haar vooruitgang en de gegevens openbaar maken. De winkelketen volgt daarbij de methodologie van WWF om bewuste en gezonde voeding te bevorderen.
- Eiwitten: sinds 2022 berekent Lidl de zogenaamde 'eiwitkloof' tussen het omzetaandeel van plantaardige en dierlijke eiwitten in haar assortiment. Lidl België wil het aandeel plantaardige eiwitbronnen ten opzichte van dierlijke eiwitbronnen vergroten. Dat gaat dan bijvoorbeeld om peulvruchten, noten en zaden, en veganistische alternatieven voor vlees-, ei- en visproducten. Vanaf 2024 zal Lidl België jaarlijks haar 'eiwitkloof' bekendmaken en zo communiceren over de ontwikkeling van haar assortiment.
- Volkorenproducten: volkorenproducten zijn één van de voedingsmiddelen die mensen helpen om gezond oud te worden. Tegen 2030 wil Lidl België het aandeel van volkoren granen ten opzichte van het totaal aandeel granen in haar productassortiment verhogen tot 15% (ten opzichte van 2023). Bovendien breidt Lidl haar aanbod van volkorenproducten uit: tegen 2030 moet elke relevante productgroep van de huismerken minstens één volkorenalternatief bevatten.
- Groenten en fruit: het assortiment groenten en fruit is een belangrijk onderdeel van de strategie voor bewuste voeding. Lidl blijft dagelijks een groot aanbod aan verse groenten en fruit aanbieden.
Bron: Lidl