Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goederenoverslag in North Sea Port neemt lichtjes toe

In 2024 boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 66,3 miljoen ton, een stijging van 0,7% ten opzichte van 2023. De binnenvaart ging er met 4,4% meer op vooruit.

Deze lichte stijging biedt continuïteit en houvast voor het komende jaar. Een jaar waarin bedrijven blijvend toekomst zien in North Sea Port en fors investeren, met een verwachte gronduitgifte van meer dan 30 hectare.

Deze stijgingen in de goederenoverslag zijn alvast opbeurend te noemen, zeker gezien de huidige economische en geopolitieke ontwikkelingen. De overslag via zeevaart nam met 0,4 miljoen ton goederen toe ten opzichte van de serieuze dip in 2023. Deze lichte stijging is te danken aan de eigenheid van North Sea Port als bulkhaven: de overslag van droge bulkgoederen en breakbulk (stukgoed) nam beduidend toe. De diversificatie van de activiteiten in onze haven biedt in onzekere tijden vaak een tegengewicht. Omgekeerd, de overslag van vloeibare bulk nam af. De daling van specifieke producten gelinkt aan de industrie (in een zeer uitdagend speelveld) speelt ons als haven hierbij parten.

De overslag via zeevaart met Groot-Brittannië nam met liefst ruim een kwart toe waardoor het de eerste plaats van de belangrijkste handelspartners inneemt. De gevolgen van Brexit inzake tonnen goederenoverslag lijken van de baan. North Sea Port verstevigt hiermee zijn rol als sterk Europees verankerde haven.

Bulkhaven bij uitstek
North Sea Port is en blijft een bulkhaven. Maar liefst driekwart van de overslag wordt nog steeds ingenomen door droge en vloeibare bulkgoederen.

De droge bulk nam weer toe (+2,1%) en blijft meer dan de helft (54%) van de overslag vertegenwoordigen (35,9 miljoen ton). Meer aanvoer van ijzererts, houtpellets, chemische producten en sojabonen zorgen daarvoor. De overslag van bouwmaterialen blijft gelijke tred houden, die van koolzaad nam af.

Breakbulk gaat er ook op vooruit (+7%) en blijft 15% van de overslag innemen (10,2 miljoen ton). Overslag van cellulose neemt hierbij toe, plaatstaal neemt af.
De overslag van rollend materieel, ro/ro, blijft met 3,7 miljoen ton overslag op hetzelfde peil. Hiermee neemt dit segment hetzelfde aandeel binnen de totale overslag in (6%).
De overslag van vloeibare bulk daalde (-3,5%) en neemt ruim een vijfde van de totale maritieme overslag in (22%, 14,6 miljoen ton). De daling zit hem bij petroleumproducten, biodiesel en de chemische basisproducten; producten kenmerkend voor de industrie.
De overslag van containers kent een verlies in tonnen (-18%) en komt op een totaal van 1,8 miljoen ton oftewel 175.000 TEU (-50.000 TEU). Binnen de goederenoverslag via zeevaart blijft het aandeel van containers wel gelijk (3%).

Uitgedrukt in goederensoorten zien we een stijging bij landbouwproducten (+4,9%, gedeeltelijk herstel na verlies in 2023), ertsen en metaalresiduen (+5,8, door meer ijzerertsen), meststoffen (+5,7%), chemische producten (+7%), voertuigen en machines, en andere fabricaten (+14,7%, waaronder cellulose). Een status quo kan genoteerd worden voor vaste brandstoffen. Een daling stellen we vast bij de voedingsproducten (-13%, waaronder minder koolzaad), petroleumproducten (-4%), ruwe mineralen en bouwmaterialen (-3%) en producten van de metaalindustrie (-11%, minder staaloverslag).

De verhouding import/export bij de overslag via zeevaart is 70%-30%, waarbij het aandeel export over de jaren heen licht toeneemt.

Bron: North Sea Port

Publicatiedatum: