Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Schaalvergroting blijft de rode draad"

Dat stelt Maurice Wubben in gesprek met Ludvig Svensson. Maurice is ketenkenner in de groente- en fruitsector, verhalenverteller en programmamanager bij Robocrops. Met jarenlange ervaring bij grote bedrijven en als zelfstandig versmarketeer weet Maurice als geen ander wat er speelt in de sector. Hij vertelt over innovatie, trends en het belang van het vertellen van het échte verhaal van de glastuinbouw.

Maurice antwoord onder meer op de volgende vragen.

Met jouw brede ervaring in de sector als ketenkenner heb je ongetwijfeld een goed zicht op trends. Welke trends zie je in de 'versmarkt' voor 2025?
Maurice: "Schaalvergroting blijft de rode draad. Kleine telers hebben het steeds moeilijker, terwijl grotere bedrijven met hun slagkracht en expertise beter kunnen inspelen op marktveranderingen. Tegelijkertijd zien we dat retailers en supermarkten steeds groter worden en de inkoopgroepen samenvoegen."

"Daarnaast zie ik veel beweging rondom verpakkingen. De vraag naar duurzame alternatieven groeit, maar de discussie over plastic blijft complex. Plastic is vaak functioneel en duurzaam als je het goed gebruikt, maar consumenten willen het simpelweg niet meer. Die balans vinden, blijft een uitdaging."

"Een andere ontwikkeling is de stijgende prijs van groente en fruit. Het leven wordt duurder, en dat merken we in de supermarkt. Dat zet druk op het idee dat gezond eten voor iedereen bereikbaar moet blijven. Het blijft een uitdaging om consumenten te overtuigen van de waarde van verse producten, vooral doordat de verleidingen van ongezonde producten aldoor lijken toe te nemen".

Je noemt jezelf ook een verhalenverteller van en namens de sector. Waarom is het belangrijk om de verhalen uit de sector te vertellen? En hoe doe jij dat?
Maurice: "Het beeld van de glastuinbouw klopt vaak niet met de werkelijkheid. Wij leveren voedsel, creëren werkgelegenheid en dragen bij aan innovaties op het gebied van duurzaamheid en technologie. Maar wat hoor je in de media? Arbeidsmigranten, 'gifbloemen' en illegale lozingen. Dat negatieve sentiment doet geen recht aan de waarde van de sector. Daarom is het zo belangrijk om onze verhalen zelf te vertellen. De Nederlandse glastuinbouw verdient een reputatie zoals Schiphol: iedereen weet dat het belangrijk is, ondanks de nadelen. We moeten laten zien wat we kunnen en waarom we dat doen. Dat doe ik door te luisteren, verhalen te schrijven, podcasts te maken en op de juiste podia het gesprek te voeren. Ik werkte ook een half jaar op de Floriade en weet nu dat dat niet de manier is om ons verhaal te vertellen. De Floriade was groots opgezet en had potentie, maar het wist de sector niet op de juiste manier over te brengen naar het brede publiek. Dat heeft me geleerd dat we onze boodschap directer en persoonlijker moeten brengen, dicht bij de mensen en met een focus op wat echt relevant is voor hen."


Voor meer informatie:
Ludvig Svensson
Marconiweg 2
3225 LV Hellevoetsluis
Tel: +31 181 39 26 66
[email protected]
www.ludvigsvensson.com

Publicatiedatum: