Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF-logistiek vanuit Sicilië: uitdagingen, kansen en het duurzaamheidsaspect

In de afgelopen jaren is de logistiek in de groente- en fruitsector sterk veranderd. Dit komt door de groeiende vraag naar snelle leveringen, maar ook door een gebrek aan modernisering en integratie in het spoor- en zeetransport. Hoewel deze transportmethoden voordelen bieden op het gebied van duurzaamheid en lage kosten voor grote volumes, blijven de infrastructuur en diensten achter zodat ze niet altijd kunnen voldoen aan de eisen van een sector waar bederfelijkheid een grote rol speelt.

Angelo Galifi

"Vervoer over de weg is steeds dominanter geworden en beslaat nu zo'n 90% van alle logistieke operaties in de groente- en fruitsector", stelt Angelo Galifi, directeur van Gali Group, een transportbedrijf gevestigd in het Siciliaanse Ispica. "Dit blijkt uit onderzoek van Assotir, een Italiaanse beroepsvereniging met meer dan 3.000 aangesloten bedrijven en 18.000 voertuigen. Deze dominantie komt door de flexibiliteit van wegtransport, waarmee snel kleine en middelgrote ladingen kunnen worden verwerkt, eenvoudig inspelend op de klantbehoeften. Ook de toegankelijkheid speelt een rol, vooral voor gebieden die slecht bereikbaar zijn met andere transportmethoden."

De logistiek van bederfelijke goederen van Sicilië naar Noord-Italië en Europa is niet zonder uitdagingen, vervolgt Galifi. "Het geografische isolement van het eiland, in combinatie met slechte maritieme en spoorverbindingen, vergroot de afhankelijkheid van wegtransport. Bovendien zijn de wegen vaak in slechte staat, wat het transport bemoeilijkt. De grote afstanden naar afzetmarkten vergroten het risico op bederf tijdens het transport. Daar komt nog bij dat de klimaatomstandigheden en strenge eisen aan de koelketen moderne vrachtwagens en trailers vereisen, wat de operationele kosten verhoogt."

Duitsland is volgens Galifi de grootste afzetmarkt voor Italiaanse groenten en fruit. Daarna volgen Oostenrijk, Spanje en Polen. "Daarnaast winnen nieuwe markten zoals Nederland en België aan belang. Deze landen tonen steeds meer interesse in Siciliaanse producten."

"De coronapandemie en de Oekraïne-crisis hebben een grote impact gehad op de internationale transportsector", vertelt Galifi. "Tijdens de pandemie daalde het totale transportvolume door lockdowns en restricties. Toch groeide de groente- en fruitsector met zo'n 15-20% door de stijgende vraag naar verse producten via online verkoop en de toenemende aandacht voor gezonde voeding. De Oekraïne-crisis bracht andere uitdagingen, zoals stijgende brandstofprijzen en aanpassingen in de transportroutes. Dit leidde tot een daling van transport naar Oost-Europa, maar een groei naar stabielere markten zoals Duitsland en Frankrijk."

"De internationale concurrentie is groot", waarschuwt Galifi. "Italiaanse bedrijven concurreren niet alleen met andere Europese landen, maar ook met niet-EU-landen zoals Marokko, Egypte en Turkije. Deze landen bieden lagere prijzen door goedkopere arbeid en een voordelig transportbeleid. Daarnaast hebben bilaterale handelsakkoorden hun toegang tot de Europese markt vergemakkelijkt, wat de concurrentiedruk verhoogt. Voor Italië is het daarom cruciaal om logistieke processen te optimaliseren en de kwaliteit van haar producten te benadrukken."

Ook de Brexit heeft een impact. "Het Verenigd Koninkrijk was een grote afzetmarkt voor Italiaanse groenten en fruit, maar door nieuwe handelsbarrières, douanecontroles en strengere voedselveiligheidsregels zijn de kosten en transittijden gestegen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor transport naar het VK, maar ook voor andere Europese bestemmingen. Bedrijven moesten hun logistieke processen snel aanpassen om deze uitdagingen het hoofd te bieden."

"Een ander belangrijk thema in de sector is duurzaamheid", aldus Galifi. "Bedrijven investeren steeds meer in milieuvriendelijke oplossingen, zoals voertuigen met een lage CO2-uitstoot, efficiëntere transportroutes en duurzame verpakkingen. Dit sluit niet alleen aan bij de groeiende vraag van consumenten naar milieubewuste producten, maar ook bij de strengere Europese regelgeving. Technologie speelt hierbij een grote rol. Digitale tools voor realtime tracering en geavanceerd voorraadbeheer helpen bedrijven om transporttijden te verkorten, kosten te verlagen en producten vers te houden."

Voor meer informatie:
Angelo Galifi
Gali Group srl
C.da Chiusi s/n
97014 Ispica (RG) – Italië
Tel: +39 (0)932 700111
Tel: +39 (0)932 793094
[email protected]
www.galigroup.com