Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vitfrisch Gemüse-Vertrieb:

"Ondanks het natte weer goede oogst wintergroenten"

Het jaar 2024 zou kunnen eindigen met goede resultaten voor Vitfrisch met vestigingen in Soest en Neckarsulm. "De opbrengsten en kwaliteiten in het koolsegment waren constant goed, met navenante aangename kalibers (7s tot 10s). De regenval in de zomer heeft de groei van onze koolgewassen grotendeels bevorderd", zegt Managing Director Christian Pielken in een interview op locatie in Soest. In het geval van savooiekool schakelde het bedrijf begin december over op producten uit Portugal en Italië, en ook voor spitskool was er een soepele overgang naar Portugese producten. Bovendien werden de laatste pompoenen van het seizoen kort voor Kerst geleverd.

De zomergewassen hadden daarentegen meer te lijden onder het natte weer, vervolgt Pielken. "Met name in de vollegrondssla en bloemkool waren er fases van verhoogde afkeur. Verrassend genoeg was er minder ziektedruk in bloemkool, terwijl we vooral in de latere slasoorten te maken hadden met bacteriose en bladluis. Er waren echter ook geen ernstige tekorten in de slacategorie." De laatste vollegrondssla werd eind oktober geleverd, ongeveer een week eerder dan normaal.


Christian Pielken is operationeel manager op de locatie Soest

Stabiel prijsniveau kenmerkt koolmarkt
Naast rode en witte kool zijn groenen en knolselderij de best verkochte producten tijdens de kerstperiode. Dit laatste artikel is naar verwachting nog tot eind februari/begin maart beschikbaar vanuit de regionale teelt. Pielken: "Knolselderij is al jaren een belangrijk wintergewas voor ons en bieden we aan in zowel biologische als gangbare kwaliteit. De vraag naar rode en witte kool trekt traditioneel geleidelijk aan vanaf begin december, hoewel de afzet van witte kool tot nu toe redelijk stabiel is, terwijl rode kool traditioneel vanaf week 50 op de voorgrond treedt. De overeengekomen programma's zijn voor beide producten tot nu toe volgens plan verlopen." Ondertussen is ook het prijsniveau bevredigend en het Vitfrisch-team verwacht dat de prijzen in januari stabiel zullen blijven.

Biologische groenten
Naast conventionele groenten is Vitfrisch ook gespecialiseerd in de teelt en verkoop van biologische groenten. "We hebben ons gespecialiseerd in de drie grote volumes courgettes, knolselderij en pompoenen, die zich de afgelopen jaren zeer goed hebben gevestigd." Volgens Pielken is het nogal moeilijk om de verscheidenheid aan biologische producten uit te breiden. "De beperking van toegelaten gewasbeschermingsmiddelen in combinatie met de toenemende weersextremen stellen ons nu al voor grote uitdagingen bij sommige conventionele gewassen. De grootste uitdaging is daarom om consistente hoeveelheden en kwaliteiten te produceren met minder gewasbeschermingsmiddelen en dergelijke. In dit opzicht zijn we op de goede weg met de hydrosla van de familie Graaff in Vettweiß, die nu in hun tweede productiejaar zijn. De verkoopcijfers geven ook aan dat dit product steeds populairder wordt."


De gevel van de vestiging Soest (voorheen OGA Soest).

Reclame voor de groentesector
Ondanks de vele uitdagingen ziet het management van Vitfrisch de nabije toekomst met vertrouwen tegemoet. Het bedrijf spant zich ook in om nieuw talent te werven op alle niveaus van de toeleveringsketen. "Helaas wordt het er niet makkelijker op om de jongere generatie voor de groenteteelt te interesseren, vooral niet op het niveau van de telers. Het is nog geen reden tot zorg, maar we moeten wel naar de toekomst kijken en onze sector promoten."

Vanuit een verkoopperspectief is het ook belangrijk om de koers voor de toekomst uit te zetten. "Vanaf 1 januari 2025 wordt Vitfrisch GmbH gelanceerd, dat op zijn beurt als een volledige dochteronderneming van vitfrisch Gemüse Vertrieb e.G zal opereren, als een pure verkoop- en handelsonderneming. Het doel van deze naamsverandering is om de verschillende divisies en doelen binnen onze bedrijfsstructuur te verduidelijken."

Voor meer informatie:
Christian Pielken
Vitfrisch Gemüse-Vertrieb eG
Vestiging Soest Sassendorfer Weg 19
D-59494 Soest, Duitsland
Tel: +49 2921 893 110
[email protected]
www.vitfrisch.de