Ondanks de nodige politieke onrust de afgelopen maanden en weken, zijn op 1 januari 14 gemeenten gestart met een zero-emissiezone. De gemeenten hanteren in de eerste vier maanden nadat de zero-emissiezone is gestart, een zogeheten boetevrije periode. Ondernemers die in die periode de zero-emissieregels overtreden, ontvangen dan uitsluitend een waarschuwing, meldt TLN.
Waar zijn de zero-emissiezones?
De steden die op 1 januari 2025 zijn gestart met een zero-emissiezone zijn Amersfoort, Amsterdam, Assen, Den Haag, Delft, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Later in 2025 volgen Den Bosch (1 maart), Groningen (1 april), Haarlem (1 juni) en Enschede (1 juli).
Daarnaast hebben 12 andere steden aangeven een zero-emissiezone op een later moment in de jaren na 2025 in te stellen.
Wat betekent dit voor jouw bedrijfswagens?
Bestelauto's met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen vanaf 1 januari 2025 de zero-emissiezones niet meer in. Maar voor sommige bedrijfsauto's is er een overgangsregeling, zoals:
- Euro 5 bestelauto's mogen nog tot 2027 de ze-zones in en Euro 6 bestelauto's nog tot 2028.
- Euro 6 bak-of laadwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn en Euro 6 trekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn, mogen nog tot 1 januari 2030 de ze-zones in.
Mag men met zijn voertuig de zero-emissiezones niet meer in? Dan kan men soms gebruikmaken van een vrijstelling of een ontheffing.
Ontheffingen en vrijstellingen voertuigen
In de zero-emissiezones is een overgangstermijn voor verschillende typen voertuigen van toepassing. Ook zijn bepaalde typen vrachtauto's vrijgesteld en kan voor de vrachtauto-categorie 'bijzondere voertuigen' ontheffing worden aangevraagd.
- Voor alle informatie over toegangsregels, vrijstellingen en ontheffingen verwijzen we naar: Toegangsregels - Op weg naar ZES
- De aanvraag van ontheffingen is mogelijk via het Centraal Loket: Ontheffing aanvragen | RDW
Op beide websites is per type voertuig aangegeven wat hierop van toepassing is met betrekking tot de zero-emissiezones.
Ontheffing netcongestie
TLN zet de lobby voor een landelijk dekkend netwerk van laadinfrastructuur voor de logistieke sector onverminderd door. "Netcongestie blijft vooralsnog helaas actueel. Er zijn mogelijkheden om met eigen opwek en eigen batterijopslag een deel van de problematiek op te lossen. Dit vraagt echter om forse investeringen en de beschikbaarheid van fysieke ruimte. TLN is daarom van mening dat het terecht is dat ook op grond van netcongestie een ontheffing voor de zero-emissiezones kan worden aangevraagd."
Snel duidelijkheid over losse eindjes
Staatssecretaris Chris Jansen heeft aangekondigd nog met gemeenten in gesprek te gaan over een verlenging van de boetevrije periode (één jaar in plaats van 4 maanden) en een verruiming voor euro6-bestelauto's (toegang tot 1-1-2029 in plaats van 1-1-2028). Onduidelijk is of en zo ja in hoeverre gemeenten hierin zullen meegaan. TLN roept Rijk en gemeenten op om begin 2025 zo snel mogelijk een besluit te nemen over deze 'losse eindjes' zodat het voor ondernemers duidelijk is waar ze aan toe zijn.
TLN: consistent overheidsbeleid
"Hoewel de staatssecretaris begin komend jaar ook de brancheorganisaties heeft uitgenodigd voor een gesprek over de zero-emissiezones, is TLN niet te spreken over de onrust die de coalitie hierover de afgelopen maanden heeft gecreëerd. Dit heeft onnodig voor veel onduidelijkheid en onzekerheid bij ondernemers gezorgd. TLN blijft daarom nadrukkelijk inzetten op een consistent overheidsbeleid zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en de juiste investeringsbeslissingen kunnen nemen."
Bron: TLN