Hoe kunnen we op arbeid besparen en onze oogstmedewerkers gerichter trainen? Dat waren twee belangrijke vragen voor een volgende stap in het automatiseringsproces op teeltbedrijven van Growers United. Bij The Valley, een van de telers aangesloten bij Growers United, draait dit jaar een pilot met de GearStation van Gearbox. De ervaringen zijn positief, zegt Thom van der Voort. "De GearStation voldoet aan onze verwachtingen."
The Valley teelt diverse segmenten tomaten (cocktail, snack en tros) en komkommers voor de Europese markt op zeven teeltlocaties in het Westland en een in Vierpolders. Het bedrijf bestaat in totaal uit 56 ha glas en wil in de komende vijf jaar duurzaam en natuurlijk groeien naar ruim 100 ha. Dat betekent dat de factor arbeid een aandachtspunt wordt: de arbeidskosten stijgen hard en goede arbeidskrachten zijn schaars, vertelt Thom van der Voort, een van de eigenaren van The Valley. "We zijn als bedrijf al goed geautomatiseerd. We hebben kritisch naar de processen gekeken waar we een verbeterslag konden maken. Daarbij kwamen we uit op de factor arbeid."
Pilot met GearStation
Toen Gearbox met de vraag kwam om een pilot met de GearStation bij Growers United te mogen draaien, waren de telers van The Valley direct enthousiast. Het project is samen opgepakt met Taks voor de logistieke verwerkingslijn en Ridder voor het arbeidsregistratiesysteem. "De GearStation beoordeelt elke doos trostomaten op een aantal kwaliteitsaspecten en het gewicht. Alle dozen die worden goedgekeurd, hoeven wij niet meer na te kijken. De verwachting is dat we daarop een besparing van 22 procent kunnen realiseren", zegt Van der Voort.
AI-technologie
De GearStation werkt op basis van AI-technologie. Een camera in de GearStation maakt van alle dozen foto's om zo de kwaliteit van de tomaten te controleren. Die foto's kunnen ook weer worden gebruikt om de oplossing te trainen, vervolgt hij. " Er zit een trainingsmodus op het apparaat die we de ontwikkelingen in het gewas kunnen aanleren. We willen te allen tijde voorkomen dat een doos die niet aan de kwaliteitsvoorwaarden voldoet, wordt goedgekeurd. De foto's worden in de GearStation opgeladen, zodat die steeds meer kwaliteitsproblemen herkent. Zo kunnen we de oplossing steeds beter trainen en verder optimaliseren."
Objectieve beoordelingen
Een ander voordeel van de GearStation is dat oogstmedewerkers gerichter kunnen worden getraind op een consistente en objectieve kwaliteitsbeoordeling van de producten. In het arbeidsregistratiesysteem zijn alle oogsthandelingen, oogstwagens en medewerkers genummerd, aldus Van der Voort. "Alle wagens worden gescand en vervolgens worden de data teruggegeven aan de GearStation. We kunnen precies zien welke medewerker met welke oogstwagen welke oogsthandelingen heeft gedaan. De GearStation geeft een objectieve beoordeling. Waar nodig kunnen we mensen op basis van die data verder begeleiden. Daarmee breng je de prestaties en kwaliteit ook weer omhoog."
Discussie voorkomen
De medewerkers van het glastuinbouwbedrijf werken met de My WorQ-app, waarmee ze inzicht hebben in hun prestaties, gewerkte uren en prestatiebeloningen, bedrijfsnieuwtjes in hun eigen taal kunnen lezen en online documenten kunnen ondertekenen. "We zijn nu aan het kijken of we de GearStation aan de app kunnen koppelen, zodat we bijvoorbeeld foto's met kwaliteitsissues rechtstreeks kunnen terugkoppelen naar de betreffende medewerker. Een foto zegt meer dan 1.000 woorden, daarmee voorkom je discussie. Daaraan kunnen we dan ook weer de bonus uitbetaling op kwantiteit en kwaliteit koppelen via één uniforme geautomatiseerde methode."
Arbeid anders inzetten
The Valley heeft nu een jaar met de GearStation gewerkt, de ervaringen zijn positief, zegt Van der Voort. "De oplossing voldoet aan onze verwachtingen. We leren er steeds beter mee werken en zijn bezig de processen intern te optimaliseren. Voorheen moesten we alle karren zelf controleren, de GearStation heeft ons een belangrijk deel van dat werk uit handen genomen. Dat bespaart ons niet alleen arbeid, je kunt die arbeid ook anders gaan inzetten. Een teamleider kan zich nu bijvoorbeeld meer gaan bezig houden met het aansturen van mensen op individueel niveau. Daarmee verbeter je het gehele proces. Je moet naar het totale plaatje kijken."
Op andere kosten besparen
Van der Voort ziet voldoende mogelijkheden om met de GearStation verder te automatiseren en optimaliseren. Er is berekend dat de oplossing op basis van arbeidsbesparingen in zo'n vier jaar kan worden terugverdiend. Verder wil Growers United bekijken of er mogelijkheden zijn om met de GearStation ook op andere kosten te besparen.
Voor meer informatie:
Gearbox
Tel: 0174-295714
www.gearboxinnovations.com